سخت‌افزار

پردازنده‌های Vermeer احتمالا با برند Ryzen 5000 عرضه می‌شوند

پردازنده‌های Vermeer احتمالا با برند Ryzen 5000 عرضه می‌شوند

شرکت AMD در حال آماده‌سازی برای عرضه نسل جدید پردازنده‌های رده دسکتاپ برای سوکت AM4 خود است. این پردازنده‌ها مبتنی بر MCM ورمیر (Vermeer) هستند و بر اساس گزارشاتی که تاکنون منتشر شده‌اند احتمالا با برند Ryzen 5000 روانه بازار خواهند شد. MCM ورمیر از ریزمعماری Zen 3 رده کلاینت شرکت AMD بهره می‌برد و شامل دو پردازنده حداکثر 8 هسته‌ای با تراشه‌های پیچیده مبتنی بر فناوری ساخت 7 نانومتری می‌شود.

AMD همچنین cIOD به‌کار رفته در این هسته‌ها را با یک کنترلر حافظه جدید و همچنین چند ویژگی افزایش دهنده پهنای باند حافظه، بهبود داده است. cIOD یک ریشه PCI-Express نسل چهارم را با کنترلر حافظه DDR4 دوکاناله ترکیب می‌کند. ریزمعماری Zen 3 همچنین از الگوریتم‌های بوست و ویژگی SMT کارآمدتری بهره می‌برد.

با توجه به سوابق قبلی AMD این احتمال وجود دارد تا این کمپانی پردازنده‌های جدیدش را در سری Ryzen 5000 معرفی کند و نامگذاری پردازنده‌ها نیز با توجه به تعداد هسته‌ها انجام خواهد گرفت. برای مثال پردازنده Ryzen 9 5900X از 12 هسته و 24 رشته پردازشی بهره خواهد برد و از سوی دیگر Ryzen 7 5800X در صورت وجود به 8 هسته و 16 رشته پردازشی مجهز است.

علاوه بر این احتمالا AMD از طراحی 8 هسته‌ای CCX ریزمعماری Zen 3 بهره برده و با کمک دو CCD پنج هسته‌ای می‌تواند یک پردازنده 10 هسته‌ای را هم به بازار عرضه کند. دلیل اینکه AMD پردازنده‌های Vermeer را در سری رایزن 4000 عرضه نمی‌کند احتمالا به پردازنده‌های Renoir مبتنی بر ریزمعماری Zen 2 است که در سری 4000 عرضه شده‌اند. انتظار می‌رود این کمپانی نخستین پردازنده‌های رده دسکتاپ مبتنی بر ریزمعماری Zen 3 را در 8 اکتبر سال جاری معرفی کند.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید