سخت‌افزار

احتمال پشتیبانی پردازنده‌های Tiger Lake-U کمپانی اینتل از حافظه‌های LPDDR5

احتمال پشتیبانی پردازنده‌های Tiger Lake-U کمپانی اینتل از حافظه‌های LPDDR5

بر طبق جدیدترین اطلاعات به دست آمده از جانب رسانه‌های گوناگون، پردازنده‌های سری Core مبتنی بر ریزمعماری Tiger Lake کمپانی اینتل ممکن است به عنوان یک نقطه عبور از استاندارد DDR4 به DDR5 طراحی و روانه بازار شوند. اگر به خاطر داشته باشید پیشتر نسخه‌های آزمایشی از برخی دستگاه‌های دارای پردازشگرهای یکپارچه (SoC) سری Tiger Lake-Y با پشتیبانی از حافظه‌های اصلی LPDDR4X در نمایشگاه‌های مختلف در معرض دید همگان قرار گرفته‌اند که این مهم می‌تواند نمایانگر پایان استاندارد فعلی حافظه‌های رم و عرضه محصولات نسل جدید در آینده‌ای نزدیک باشد.

در میان دستگاه‌های آزمایشی دارای حافظه‌های اصلی LPDDR4X تاکنون مشاهده شده، یک دستگاه جدید که احتمالاً پلتفرمی نمونه‌سازی شده به شمار می‌رود ادعا داشته است که به میزبانی یک تراشه سری Tiger Lake-U اختصاصی برای نوت‌بوک‌های سبک وزن و دستگاه‌های قابل تبدیل از جانب کمپانی اینتل پرداخته است. بر طبق اطلاعات بایگانی شده، این دستگاه آزمایشی به پشتیبانی از حافظه اصلی LPDDR5 مبادرت ورزیده است.

فناوری LPDDR5 به عنوان نسل آینده استاندارد صنعتی در حوزه حافظه‌های اصلی کامپیوتری جایگزینی بر فناوری نسل پیشین خود، یعنی LPDDR4X به شمار می‌رود. استاندارد جدید و تازه‌نفس فوق قادر است تا نرخ انتقال داده برابر با 6400MT/s را با خود به ارمغان آورد که در مقایسه با نرخ 4266MT/s نسل پیشین 2143MT/s بیشتر می‌باشد. علاوه بر آن میزان مصرف انرژی نیز با بهینه‌سازی بیشتری همراه شده و 30 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه توسعه و ساخت حافظه‌های اصلی دینامیک نظیر سامسونگ و SK Hynix در اخبار منتشره از جانب خود اظهار داشته‌اند که به دنبال عرضه تراشه‌های مبتنی بر استاندارد DDR5 تا پایان سال جاری میلادی می‌باشند، بنابراین اطمینان از پشتیبانی دستگاه آزمایشی پیشتر اشاره شده از ماژول‌های حافظه رم LPDDR5 بالا است. کمپانی سامسونگ اظهار داشته است که فرآیند تولید انبوه تراشه‌های حافظه DDR5 خود را هم‌اکنون آغاز کرده است.

احتمال پشتیبانی پردازنده‌های Tiger Lake-U کمپانی اینتل از حافظه‌های LPDDR5

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید