سخت‌افزار

افزایش قیمت حافظه‌های QLC NAND به دنبال کاهش راندمان تولید محصولات

افزایش قیمت حافظه‌های QLC NAND به دنبال کاهش راندمان تولید محصولات

تلاش‌های بسیاری در صنعت سخت‌افزارهای ذخیره‌ساز در حال جریان است تا قیمت تمام شده حافظه‌های NAND به ارزانی حافظه‌های دیسک سخت بر هر گیگابایت کاهش پیدا نماید. این موضوع تا به حال مباحث بسیاری را به خود اختصاص داده و انتظار می‌رود تا با عنایت به طراحی و توسعه حافظه‌های QLC NAND سرانجام اجرایی و به واقعیت بپیوندد. پیشتر انتظار می‌رفت تا سطح حافظه‌های مبتنی بر فناوری QLC NAND در نیمه چهارم سال جاری افزایش قابل توجهی را به خود دیده و بازار به‌گونه‌ای از تراشه‌های موجود اشباع شود، اما واقعیت خلاف این مهم بوده و کمبود کمیت تراشه‌های مذکور با شدت دوچندانی قابل مشاهده می‌باشد.

آنچه گزارش‌ها و اخبار مختلف از آن حکایت دارند، بازده فرآیند تولید و ساخت حافظه‌های QLC NAND (با قابلیت نوشت اطلاعات به میزان چهار بیت بر هر سلول) از مشکلات فراوانی رنج برده و مطابق با پیش‌بینی‌های انجام شده در حال پیشرفت نمی‌باشد. رسانه Digitimes در طی گزارشی از جانب خود ادعا کرده است که بازده تولید ویفرها بر هر تراشه NAND در حال حاضر 50 درصد می‌باشد، این بدان معنی است که 50 درصد از تراشه‌های تولید شده هم‌اکنون از درصد بلوغ کامل جهت عملکرد صحیح و بی‌عیب و نقص برخوردار بوده و این خود افزایش چشمگیر هزینه‌های ساخت را به دنبال دارد که درست برخلاف هدف کاهش قیمت تراشه‌های مذکور می‌باشد.

کاهش راندمان تولید تراشه‌های حافظه QLC NAND

نتیجه نهایی تمامی توضیحات فوق حکایت از آن دارند که اشباع بازار از حافظه‌های QLC NAND و کاهش قیمت چشمگیر آن‌ها مدت زمان بیشتری به طول انجامیده و در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقق این موضوع نمی‌باشیم. فرآیند طراحی، توسعه و ساخت تراشه‌های مذکور باید بهبودهای بیشتری را به خود دیده و سطح بهینه‌سازی‌های فراتری را دریافت نمایند تا امکان تولید حافظه‌های NAND با قیمت قابل قبول سرانجام محقق شود. در حال حاضر کمپانی‌های مختلفی نظیر سامسونگ، SK Hynix، توشیبا، وسترن دیجیتال، میکرون و اینتل تراشه‌های حافظه و محصولات مبتنی بر فناوری QLC NAND سه‌بعدی خود را به‌صورت عمومی معرفی کرده‌اند.

منبع: Guru3D

دیدگاهتان را بنویسید