سخت‌افزار

گسترش نسل سوم پردازنده‌های Ryzen با عرضه محصولات Castle Peak

گسترش نسل سوم پردازنده‌های Ryzen با عرضه محصولات Castle Peak

کمپانی AMD در حال آماده‌سازی بستر مناسب جهت غافلگیر نمودن رقیب دیرینه خود، یعنی اینتل با استفاده از پردازشگرهای نسل سوم رایزن و مشتق شده از محصولات سری Rome خود می‌باشد. محصولات جدید و تازه نفس که اسم رمز Castle Peak در پلتفرم رده مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند با برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر تعداد 64 هسته فیزیکی، رابط حافظه یکپارچه هشت کانال DDR4 و تعداد 128 مسیر انتقال داده PCIe 4.0 انتخابی قدرتمند جهت استفاده در سیستم‌های رایانه‌ای به شمار می‌روند. بر طبق گمانه‌زنی‌های گوناگون، کمپانی ای‌ام‌دی در نظر دارد تا در حوزه پلتفرم HEDT، با تغییر و تنظیم دوباره کنترلر ورودی و خروجی محصولات، پردازشگرهای تازه نفس خود را در قالب دو زیر پلتفرم متمایز از یکدیگر برای سیستم‌های گیمینگ و ورک‌استیشن طراحی و روانه بازار نماید.

پردازشگرهای Castle Peak در نظر گرفته شده برای سیستم‌های گیمینگ می‌توانند از قابلیت‌هایی نظیر رابط حافظه یکپارچه DDR4 چهار کاناله، تعداد 64 مسیر PCIe 4.0 گرفته شده از سوکت پردازنده و دیگر شاهراه‌های اضافی مشتق شده از چیپست برخوردار باشند، اما پردازشگرهای رده ورک‌استیشن می‌توانند در حوزه محصولات سری EPYC دسته‌بندی شده و با پشتیبانی از رابط حافظه عریض‌تر و تعداد مسیرهای انتقال اطلاعات بیشتر، در عین حفظ سازگاری خود با چیپست X399 نسل پیشین، قدرت انتخاب گسترده و چشمگیری را پیش روی مصرف‌کنندگان قرار دهند.

به‌منظور پشتیبانی از خط پردازشگرهای متنوع فوق، کمپانی ای‌ام‌دی در نظر دارد تا تعداد سه چیپست مختلف تحت عناوین TRX40،TRX80 و WRX80 را نیز معرفی و روانه بازار نماید. تراشه TRX40 ممکن است از تعداد مسیرهای ورودی و خروجی کمتری برخوردار بوده و با پشتیبانی از رابط حافظه چهار کاناله، از شباهت‌هایی با چیپست X570 برخوردار باشد. تراشه‌های TRX80 و WRX80 با بهره‌مندی از تعداد 64 مسیر PCIe و هشت کانال حافظه، می‌توانند در حوزه چیپست‌های جامع کمپانی ای‌ام‌دی با برخورداری از گستره کاملی از ویژگی‌های گوناگون دسته‌بندی شوند.

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید