سخت‌افزار

آقای Jim Keller: بهبود چشمگیر کارایی پردازنده‌های اینتل تا سال 2021

آقای Jim Keller: بهبود چشمگیر کارایی پردازنده‌های اینتل تا سال 2021

Sunny Cove اسم رمز محصولاتی است که از زمان طراحی اسکای لیک تاکنون بزرگ‌ترین و بیشتری تغییر در طراحی هسته و کارایی نهایی را با خود به ارمغان آورده است. این سری پردازشگرها که برای اولین بار همراه با تراشه‌های 10 نانومتری سری Ice Lake معرفی شد بر طبق اطلاعات منتشر شده بهبود قابل توجهی را در مشخصه IPC نسبت به الگوهای سال‌های گذشته فراهم آورده و در نوع خود قابل ستایش محسوب می‌شوند. آقای Jim Keller وظیفه رهبری تلاش‌های موجود جهت طراحی پردازنده‌های آینده کمپانی اینتل را بر عهده داشته و در جدیدترین گردهمایی انجام شده در Berkeley، نکته بسیار بزرگی را در این خصوص فاش کرده است. هنوز مشخص نیست که آقای جیم کلر در صحبت‌های خود اشاره به کدام طراحی دارد.

طراحی Willow Cove جایگزینی بر پردازنده‌های سری Sunny Cove به شمار می‌روند که بر طبق اطلاعات رسمی منتشره توسط کمپانی اینتل، با برخورداری از حافظه‌های کش سریع‌تر و بهینه‌سازی سطح پردازش قادرند تا بهبود کارایی را با خود به ارمغان آورند، اما پردازشگرهای Golden Cove نقطه عطف کمپانی اینتل در طی سالیان گذشته به شمار می‌روند که برای سال 2021 در نظر گرفته شده‌اند.

آقای Jim Keller در طی صحبت‌های خود اظهار داشته است که طراحی هسته‌های آینده کمپانی اینتل از تغییری گسترده و بزرگ نسبت به پردازنده‌های Sunny Cove برخوردار می‌باشند. علاوه بر آن وی اعلام داشته است که تراشه‌های آینده این کمپانی مسیری متفاوت را طی کرده و اولویت‌های موجود را بر روی بهبود کارایی مشخصه IPC قرار داده‌اند (برخلاف بهینه‌سازی کارایی که از زمان پردازنده‌های اسکای لیک تاکنون توسط اینتل در پیش گرفته شده و تنها بهبودهای اندکی در کارایی بر هر نسل را به ارمغان آورده‌اند). کمپانی اینتل در طی سال‌های 1900 تا 2000 میلادی و پردازنده‌های Netburst و Conroe تا Nahalem موفق شد تا بهبود کارایی چشمگیری را بر هر نسل از سی‌‎پی‌یو‌های خود برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورد، اما این موضوع با نزدیک شدن به مقیاس‌های کوچک‌تر طراحی و لیتوگرافی 10 نانومتر و کمتر در سال 2010 تاکنون متأسفانه بسیار کند شده و با سرعت حلزون وار در حال پیشرفت می‌باشد.

منبع: TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید