سخت‌افزار

آیا نسل سوم پردازنده‌های مرکزی تردریپر (WhiteHaven) در دست توسعه قرار دارند؟

آیا نسل سوم پردازنده‌های مرکزی تردریپر (WhiteHaven) در دست توسعه قرار دارند؟

شبکه اجتماعی توییتر میزبان بنچمارک‌هایی از یک پردازنده مرکزی جدید و تازه‌نفس معرفی نشده می‌باشد. واحد پردازشگر فوق که اخیراً اطلاعاتی از آن در سطح شبکه فوق درز پیدا کرده است تحت اسم رمز AMD WhiteHaven OC-CP شناخته شده و با توجه به پشتیبانی خود از تعداد 32 هسته فیزیکی، گمانه‌زنی‌های موجود پیرامون نسل سوم پردازنده‌های مرکزی تردریپر یا به عبارتی دیگر Threadripper 3000 (اسم رمز Castle Peak) در مورد آن با افزایش بیشتری همراه شده است.

پردازنده مرکزی جدید و تازه‌نفس فوق در اطلاعات درز پیدا کرده از فرکانس پایه 3.6 گیگاهرتز برخوردار بوده و موفق به دستیابی به امتیاز 5.667 در حالت تک رشته شده است. مقدار فوق در حالت پردازش چند رشته‌ای به 94.772 افزایش پیدا کرده است که در نوع خود بهبود چشمگیر و قابل ستایش به شمار می‌رود. با مقایسه پلتفرم WhiteHaven با پردازنده مرکزی Threadripper 2990WX، بهبود حداقل 6 درصد برای حالت تک رشته و بیشتر از 35 درصد برای پردازش‌های چند رشته‌ای آشکار می‌شود؛ این در حالی است که واحد پردازشگر فوق از فرکانس مرجع 3.6 گیگاهرتز بهره برده و سرعت کلاک محصول نهایی ممکن است با افزایش بیشتری همراه و پتانسیل همچنان فراتری را نیز با خود به ارمغان آورد. علاوه بر آن احتمال طراحی و توسعه چیپستی جدید با قابلیت پشتیبانی از فناوری PCIe 4.0 و بهبود مشخصات فنی در بخش‌هایی نظیر مسیرهای انتقال اطلاعات، میزان حافظه قابل پشتیبانی و سرعت کلاک بالاتر، در عین حفظ قابلیت سازگاری با تراشه X399 نیز در دستور کار کمپانی ای‌ام‌دی قرار دارد. این موضوع در نگاه کلی می‌تواند اقدامی تحسین برانگیز و قابل ستایش از جانب ای‌ام‌دی به شمار رفته و رقابت جالب توجهی را در بازار پردازنده‌های مرکزی شکل دهد.

آیا نسل سوم پردازنده‌های مرکزی تردریپر (WhiteHaven) در دست توسعه قرار دارند؟

بر طبق آخرین شایعات موجود پیرامون این موضوع، انتظار می‌رود تا نسل سوم پردازنده‌های مرکزی تردریپر در اکتبر سال جاری میلادی و نزدیک به تاریخ عرضه پردازشگرهای سری Core i10-10000 کمپانی اینتل (Cascade Lake X) روانه بازار شوند.

منبع: Guru3D

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید