سخت‌افزار

حفره امنیتی سیستم‌عامل iOS امکان دسترسی به محتویات حذف شده را مهیا می‌سازد!

حفره امنیتی سیستم‌عامل iOS امکان دسترسی به محتویات حذف شده را مهیا می‌سازد!

مطمئناً شما نیز با احساس خفقان و بسیار آزاردهنده پاک‌سازی تصادفی یک فایل و یا تصویری بدون وجود هیچ روشی جهت بازگردانی مجدد آن آشنایی دارید. به همین دلیل دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل iOS، هنگامی‌که یک فایل عکس به هر دلیلی حذف شود، به‌صورت کاملاً خودکار موقعیت آن را به فولدر دیگری تحت عنوان “محتویات اخیراً پاک شده” منتقل کرده و حدود یک ماه و یا کمی بیشتر تا پاک‌سازی دائمی به نگهداری آن مبادرت می‌ورزد. این مهم اگر چه در نوع خود مکانیسم بسیار خلاقانه‌ای تلقی شده و درصد بروز خطر برای کاربران را با کاهش دوچندانی همراه ساخته است، اما متأسفانه در پشت پرده آن حفره امنیتی خطرناکی نیز نهفته است که اخیراً توسط افراد هکر کشف شده است.

آقایان Richard Zhu و Amat Cama، از جمله هکرهای کلاه سفید فعال درزمینهٔ یافتن نواقص سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در جدیدترین یافته خود موفق به کشف نوعی حفره امنیتی توسط مرورگر سافاری در تلفن همراه آیفون ایکس شدند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به فایل‌های حذف شده دسترسی پیدا نمایند. حفره امنیتی کشف شده توسط افراد فوق اخیراً در طی رقابت Pwn2Own در توکیو، پایتخت کشور ژاپن به نمایش درآمده و پاداشی برابر با 50 هزار دلار را برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

حفره امنیتی اشاره شده تنها قابلیت مشاهده تصاویر پاک شده را میسر نمی‌کند، بلکه تمامی داده‌های که توسط کامپایلر JIT مورد پردازش قرار می‌گیرند به‌صورت مؤثری در معرض خطر قرار داشته و قابل دسترس هستند. مراتب کشف حفره امنیتی مذکور به اطلاع اپل رسیده است، اما هنوز یادداشتی رسمی در این خصوص از جانب کمپانی مذکور منتشر نشده است، اما امید می‌رود تا کمپانی اپل هم‌اکنون در حال تلاش برای توسعه وصله‌ای جهت رفع مشکل باشد.

حفره امنیتی جدید سیستم‌عامل iOS

اگر چه تاکنون گزارشی در خصوص استفاده از حفره امنیتی مذکور جهت دسترسی به اطلاعات شخصی افراد منتشر نشده است، اما تا زمان عرضه وصله‌های امنیتی مربوطه، عدم اتصال به شبکه‌های وای فایل عمومی می‌‎تواند درزمینهٔ کاهش خطر مفید واقع شود.

منبع: Ubergizmo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید