سخت‌افزار

عملکرد 20 درصد بهتر پردازنده‌های EPYC Milan نسبت به Rome

عملکرد 20 درصد بهتر پردازنده‌های EPYC Milan نسبت به Rome

بر اساس اطلاعاتی که به‌تازگی توسط وب‌سایت معتبر Hardwareluxx منتشر شده است، پردازنده‌های جدید AMD موسوم به EPYC Milan تا 20 درصد عملکرد بهتری را نسبت به پردازنده‌های نسل قبلی EPYC یعنی Rome ارائه می‌دهند. این اطلاعات در واقع در اسناد مربوط به این پردازنده‌ها مشاهده شده است.

در گزارش منتشر شده به این نکته اشاره شده که این 20 درصد شامل بهبود 15 درصدی IPC نسبت به پردازنده‌های قدیمی و همچنین بهبود 5 درصدی فرکانس عملیاتی پردازنده‌های جدید می‌شود. طراحی پردازنده‌های 64 هسته‌ای AMD از یک حالت ویژه‌ بهره می‌برد که با فعال شدن آن تمامی هسته‌ها با فرکانس عملیاتی پایین‌تری کار می‌کنند. علاوه بر این، AMD یک حالت 32 هسته‌ای را برای مصارفی که فشار کاری کمتری را به سیستم تحمیل می کنند در نظر گرفته است که تفاوت فرکانس‌‌های هسته به فرکانس هسته‌های فعال اضافه می‌شود و در نتیجه عملکرد پردازنده در چنین شرایطی تا حد محسوسی افزایش می‌یابد.

ظاهرا رویکرد کمپانی AMD در خصوص معماری جدید Zen 3 این است که زیربخش‌های حافظه کش L3 را حذف کند و 32 مگابایت حافظه کش سطح سه را در اختیار تراشه CCD شامل 8 هسته پردازشی قرار دهد. AMD به سطح جدیدی از بهینه‌سازی فرکانس کاری هسته‌ها در معماری Zen 3 دست یافته است که می‌تواند حد بالای فرکانس‌های هسته را افزایش دهد. این پیشرفت AMD به‌خصوص در پردازنده‌هایی که از تعداد هسته کمتری بهره می‌برند به خوبی خود را نشان می‌دهد، چرا که گرمای ایجاد شده پایین‌تر خواهد بود.

پردازنده‌های EPYC Milan از همان فناوری ساخت 7 نانومتری که در ساخت تراشه‌های Rome استفاده شد بهره می‌برد و از استانداردهای DDR4 و PCIe نسل چهارم پشتیبانی می‌کند. این پردازنده‌ها احتمالا از توان طراحی حرارتی 120 تا 225 واتی بهره خواهند برد.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید