سخت‌افزار

AMD با معماری گرافیکی RDNA2 اهداف جدیدی را دنبال می‌کند

AMD با معماری گرافیکی RDNA2 اهداف جدیدی را دنبال می‌کند

فناوری ردیابی اشعه به صورت سخت‌افزاری و سایه‌زنی با نرخ متغیر جزو نکات کلید معماری گرافیکی نسل جدید AMD تحت عنوان RDNA2 محسوب می‌شوند. مایکروسافت به تازگی از کنسول بازی نسل جدید خود موسوم به Xbox Series X رونمایی کرد. این کنسول بازی از هر دو ویژگی‌ معماری گرافیکی نسل جدید AMD بهره برده و احتمالا با توجه به این موضوع شاهد به کارگیری معماری RDNA2 در تراشه گرافیکی این کنسول بازی باشیم.

کنسول بازی ایکس‌باکس سری ایکس از یک سیستم روی چیپ نیمه سفارشی بهره می‌برد که شامل هسته‌های پردازشی مبتنی بر ریزمعماری Zen 2 و پردازشگر گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA2 خواهد بود. ظاهرا این سیستم روی چیپ با لیتوگرافی 7 نانومتری کمپانی TSMC تولید شده و معماری گرافیکی جدید RDNA2 نیز برای به کار گرفته شدن در این پلتفرم بهینه‌سازی شده است.

بدین ترتیب احتمالا هسته‌های پردازشی Zen 2 نیز با همین لیتوگرافی تولید خواهند شد. در کنار سیستم روی چیپی که وظیفه پردازش در کنسول بازی جدید ایکس‌باکس را برعهده دارد، کمپانی AMD احتمالا با بهره‌گیری از فناوری تولید 7 نانومتری EUV در سال 2020 پردازشگرهای گرافیکی و چیپلت‌های پردازنده اختصاصی و مجزا را بر پایه ریزمعماری Zen 3 به بازار عرضه خواهد نمود.

سایه‌زنی با نرخ متغیر یا VRS یک ویژگی در سطح API است که به پردازشگر گرافیکی اجازه می‌دهد با پایین آوردن نرخ سایه‌زنی در بخش‌هایی از تصویر به صرفه‌جویی در مصرف منابع کمک کند و در عین حال تاثیری منفی بر روی تجربه بصری کاربر نگذارد.

مایکروسافت دو نوع متفاوت از فناوری VRS را برای DirectX 12 توسعه داده است؛ نوع اول از معماری Turing انویدیا و نسل یازدم تراشه‌های گرافیکی اینتل پشتیبانی می‌کند و نوع دوم نیز فقط از معماری Turing پشتیبانی می‌کند. معماری RDNA فعلی از هیچکدام از این دو معماری پشتیبانی نمی‌کند. قابلیت ردیابی اشعه سخت‌افزاری یکی از نقاط قوت مهم در کارت‌های گرافیکی سری RTX 20 انویدیا بود و AMD قصد دارد این بخش را باز هم تقویت کند.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید