بازی‌های رایانه‌ای

مشخصات فنی و قیمت کنسول بازی جدید Xbox Series X فاش شد

مشخصات فنی و قیمت کنسول بازی جدید Xbox Series X فاش شد

مایکروسافت به طور رسمی از کنسول بازی نسل جدید ایکس‌باکس خود تحت عنوان Xbox Series X رونمایی کرد. این رونمایی در جریان مراسم Game Awards که روز 12 دسامبر برگزار شد اتفاق افتاد. این کنسول بازی از چیپست AMD ZEN 2 با هسته‌های پردازشی سفارشی برخوردار بوده و از یک تراشه گرافیکی مبتنی بر معماری AMD RDNA نیز بهره می‌برد. این تراشه گرافیکی قابلیت ردیابی اشعه را نیز ارائه می‌کند.

کنسول بازی ایکس‌باکس جدید مایکروسافت از یک درایو اس‌اس‌دی بهره می‌برد تا سرعت بارگزاری بازی‌ها به مراتب افزایش یابد. به ادعای مایکروسافت، کنسول بازی جدید قادر است تصاویر 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه و حتی 120 فریم بر ثانیه پخش نموده و همچنین از رفرش ریت متغیر (VRR) و وضوح تصویر بسیار بالای 8K نیز پشتیبانی کند.

کنسول بازی Xbox Series X دارای:

  • پردازنده 8 هسته‌ای با سرعت 3.5 گیگاهرتز
  • تراشه گرافیکی مخصوص به همراه پردازشگر سفارشی
  • قدرت پردازشی 12 ترافلاپ
  • 13 گیگابایت رم مخصوص اجرای بازی، 3 گیگابایت رم مخصوص سیستم عامل (مجموعا 16 گیگابایت)
  • فضای ذخیره‌سازی پرسرعت NVMe SSD

برای مقایسه بهتر باید نگاهی به مشخصات کنسول Xbox One X بیندازیم:

  • پردازنده 8 هسته‌ای و سفارشی Jaguar Evolved از AMD با سرعت 2.3 گیگاهرتز
  • تراشه گرافیکی سفارشی UC RX 580 با سرعت هسته 1172 مگاهرتز
  • قدرت پردازشی معادل 6 ترافلاپ
  • 12 گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5
  • 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی

قیمت ایکس‌باکس جدید هنوز مشخص نشده اما براساس روند قیمت گذاری مایکروسافت برای کنسول‌های قبلی‌اش به نظر می‌رسد Xbox Series X باید با قیمتی در حدود 499 دلار روانه بازار شود. البته مایکروسافت تمام تلاشش را خواهد کرد تا قیمت کنسول جدید را هم تراز یا حتی پایین‌تر از پلی‌استیشن 5 قرار دهد. شایعات از وجود یک نسخه ارزان قیمت‌تر از ایکس‌باکس سری ایکس نیز خبر می‌دهند.

مایکروسافت اعلام کرد که کنسول جدید خانواده ایکس‌باکس در فصل تعطیلات 2020 به بازار عرضه خواهد شد و با توجه به زمان عرضه کنسول‌های قبلی احتمالا این اتفاق در نوامبر 2020 رخ خواهد داد. از سوی دیگر سونی نیز طبق انتظار باید کنسول بازی نسل جدیدش را تا پایان سال 2020 روانه بازار کند.

مشخصات فنی و قیمت کنسول بازی جدید Xbox Series X فاش شد

مایکروسافت وعده داده کاربران می‌توانند هزاران عنوان مورد علاقه خود در نسل قبل را در Xbox Series X نیز تجربه کنند. علاوه بر این لوازم جانبی سازگار با کنسول‌های خانواده ایکس‌باکس وان نیز با کنسول جدید سازگاری خواهند داشت. مایکروسافت یک کنترلر وایرلس جدید را نیز معرفی کرده که به همراه تمام نسخه‌های کنسول بازی نسل جدید ایکس‌باکس ارائه خواهد شد. این کنترلر با ویندوز 10 و ایکس‌باکس وان نیز سازگاری دارد.

منبع: newsweek

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *