شبکه و اینترنت, نرم‌افزار

نقص امنیتی اینترنت اکسپلورر امکان سرقت فایل‌ها را میسر می‌کند

اینترنت اکسپلورر

مرورگر وب اینترنت اکسپلورر مایکروسافت که سال‌ها با ضعف‌های مختلفی در بخش امنیتی شناخته می‌شود اکنون به لطف حضور گسترده خود در بسیاری از کامپیوترهای شخصی ویندوزی کاربران خود را در معرض آسیب‌پذیری قرار می‌دهد. براساس گزارش یک محقق امنیتی به نام جان پیج، یک حفره امنیتی برطرف نشده در بخشی از مرورگر IE که وظیفه مدیریت فایل‌های MHT (فرمت وب آرشیو IE) را برعهده دارد باعث می‌شود تا هکرها بتوانند بر روی کاربران ویندوزی جاسوسی نموده و اطلاعات محلی آنها را به سرقت ببرند.

باتوجه به اینکه ویندوز فایل‌های MHT را به صورت پیش‌فرض با استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر باز می‌کند، برای در معرض خطر بودن نیازی نیست که کاربر حتما مرورگر را اجرا کند. در واقع کاربر تنها با باز کردن یک فایل ضمیمه ارسال شده در یک چت و یا ایمیل خود را آسیب‌پذیر خواهد ساخت.

به گفته پیج، مایکروسافت از ارائه یک وصله امنیتی فوری برای رفع این مشکل خودداری نموده و وی به همین دلیل به ناچار جزییاتی را در این خصوص منتشر کرده است. پیج می‌گوید، مایکروسافت در عوض گفته در آینده ممکن است یک بروزرسانی امنیتی را برای مرورگر اینترنت اکسپلورر منتشر کند. این در حالیست که باتوجه به استفاده گسترده از این مرورگر اینترنتی، اکنون میلیون‌ها کاربران سیستم عامل ویندوز در معرض آسیب‌پذیری مذکور قرار دارند مگر اینکه مرورگر IE خود را به صورت کامل غیرفعال کنند و یا نرم‌افزار دیگری را برای باز کردن فایل‌های MHT مشخص نمایند.

این آسیب‌پذیری کاربران کامپیوترهای شخصی که از سیستم عامل ویندوز 7، ویندوز 10 و Windows Server 2012 R2 را در معرض خطر قرار می‌دهد. به هر حال اگر در حال استفاده از این نسخه‌های سیستم عامل ویندوز هستید بهتر است تا انتشار وصله امنیتی جدید مایکروسافت، مرورگر اینترنت اکسپلورر خود را به صورت کامل غیرفعال نمایید.

منبع: gadgets.ndtv

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *