سخت‌افزار

کاهش قیمت تاریخی حافظه‌های NAND به 0.08 دلار بر هر گیگابایت در سال 2019

NandFlash-Board

بر طبق گفته آقای Jim Handy در طی اجلاس نمایندگان حافظه‌های فلش در سال 2018، گزارشات به دست آمده از فرآیند تحلیل و بررسی اهداف موجود حکایت از کاهش تاریخی قیمت تمام شده تراشه‌های حافظه NAND به کمتر از 0.08 دلار بر هر گیگابایت دارند. این مهم در صورت افزودن بهای دیگر قطعات تشکیل‌دهنده ساختار حافظه‌های جامد (SSD) نظیر کنترلر، تراشه حافظه اصلی دینامیک (در صورت نیاز) و دیگر بخش‌های موجود، تهیه و خرید حافظه‌های جامد 480 تا 512 گیگابایت با قیمتی کمتر از 70 دلار و به دنبال آن حافظه‌های 1 و 2 ترابایت با قیمت کمتر از 120 و 200 دلار (به ترتیب) را به یک واقعیت مبدل می‌نماید که خود دستاوردی بسیار چشمگیر به شمار می‌رود.

آقای Jim Handy علت اصلی کاهش قیمت تاریخی تراشه‌های نامبرده را ناشی از تولید و عرضه بیش از حد آن‌ها در صنعت می‌داند که این مهم خود به عنوان عاملی در ورشکستگی اقتصادی برخی از کمپانی‌های فعال در زمینه طراحی و توسعه حافظه‌های NAND ممکن است تأثیرگذار باشد.

NAND

روند کاهش قیمت حافظه‌های NAND با عنایت به معرفی فناوری QLC نیز همچنان با شتاب بیشتری همراه شده است، زیرا افزایش چگالی تراشه‌های حافظه در زمینه کاهش میزان بهای دریافتی از مصرف‌کنندگان بر هر گیگابایت تأثیرگذار می‌باشد. خوشبختانه بسیاری از کمپانی‌های سازنده تراشه‌های حافظه NAND در زمینه طراحی و توسعه ماژول‌های حافظه اصلی دینامیک (DRAM) نیز فعالیت داشته و بخشی از ضرر و کسری بودجه خود را از طریق آن می‌توانند جبران نمایند، زیرا بازار ماژول‌های حافظه مذکور در حال حاضر از فاکتور عرضه بیشتر نسبت به تقاضا برخوردار نبوده و به‌گونه‌ای از کمبود محصول نیز رنج می‌برد.

شکست بهای تراشه‌های حافظه اشاره شده و کاهش قیمت تمام شده آن‌ها سرانجام به عنوان تهدیدی جدی در انقراض کامل سخت‌افزارهای سنتی دیسک سخت (HDD) از بازار رده مصرف‌کننده می‌توان تأثیرگذار باشد، عاملی که پیشتر به دلیل عدم بلوغ فناوری و قیمت بسیار بالای آن کمتر مورد توجه قرار می‌گرفته است.

منبع: TechPowerUp

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید