سخت‌افزار

سیر نزولی کاهش قیمت تراشه‌های NAND در سال 2019 نیز همچنان ادامه دارد!

samsung-v-nand-m2-1

سخت‌افزارهای درایو جامد به لطف کاهش سیستمی قیمت تراشه‌های حافظه NAND ناشی از عرضه بیشتر نسبت به تقاضا و افزایش چگالی حافظه‌های موجود در پایین‌ترین مقدار قیمتی خود از زمان عرضه تاکنون قرار گرفته‌اند. قیمت تمام شده تراشه‌های حافظه NAND، بر طبق گزارشی از رسانه DigiTimes تا انتهای سال 2018 میلادی با کاهش 50 درصدی همراه و انتظار می‌رود تا روند کنونی آن در سال آینده نیز همچنان سیر خود را طی نماید. رئیس کمپانی ADATA، آقای Simon Chen در یادداشتی اظهار داشته است که سازندگان تراشه‌های حافظه مذکور گنجایش خروجی تولید خود را، برخلاف اخبار پیشین کاهش نداده و قیمت حافظه‌های مذکور در سال 2019 همچنان با کاهش بیشتری نسبت به سال جاری همراه می‌شود که این خود خبر بسیار مبارکی برای مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود.

کمپانی‌های قدرتمند فعال در عرصه طراحی و تولید تراشه‌های حافظه NAND نظیر IMFlash Technology ،SK Hynix، سامسونگ، وسترن دیجیتال، توشیبا و … هم‌اکنون ساختار تراشه‌های 96 لایه سه‌بعدی خود را شکل داده و به دنبال عرضه آن‌ها به بازار در آینده‌ای نزدیک می‌باشند که این مهم درزمینهٔ افزایش بیشتر محصولات نسبت به تقاضای بازار و کاهش همچنان فراتر قیمت‌ها در نیمه اول سال 2019 تأثیرگذار می‌باشد. در حالت تئوری، تراشه‌های 96 لایه در مقایسه با نمونه‌های پیشین خود (نظیر تراشه‌های 64 لایه و …) به فزونی گنجایش 50 درصدی منتهی می‌شود. علاوه بر آن استفاده از فناوری‌های جدیدترین نظیر QLC (چهار بیت بر هر سلول) نیز همچنان در افزایش فراتر گنجایش تأثیرگذار می‌باشند. بسیاری از کمپانی‌های سازنده تراشه‌های NAND در تولید حافظه‌های DRAM نیز فعال بوده و بخشی از هدر رفت سرمایه خود را می‌توانند از بازار ثانویه فوق تأمین نمایند.

تراشه‌های حافظه NAND

بدون شک استفاده از درایوهای جامد درزمینهٔ افزایش چشمگیر سرعت خوانش و نوشت اطلاعات بسیار تأثیرگذار می‌باشند، اما استفاده از سخت‌افزارهای مذکور به دلیل عدم بلوغ فناوری و قیمت بسیار بالای آن‌ها متأسفانه برای همگان امکان‌پذیر نبوده است. امید می‌رود تا سیر نزولی کاهش قیمت تراشه‌های حافظه NAND همچنان با قدرت ادامه داشته و امکان خرید حافظه‌های جامد همانند دیسک‌های سخت برای تمامی مصرف‌کنندگان میسر شود.

منبع: TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید