کنسول‌های بازی

مشخصات سخت‌افزاری PS5 اعلام شد؛ تراشه گرافیکی قدرتمند با 2304 هسته پردازشی

مشخصات سخت‌افزاری PS5 اعلام شد؛ تراشه گرافیکی قدرتمند با 2304 هسته پردازشی

کمپانی سونی امروز به صورت رسمی از مشخصات سخت‌افزاری PS5 رونمایی کرد. نسل جدید کنسول‌های بازی پلی‌استیشن از یک اس‌اس‌دی با رابط اتصال PCI-Express 4.0 x4 و کنترلر حافظه اختصاصی سونی بهره می‌برد. شایان ذکر است که حافظه ذخیره‌سازی اس‌اس‌دی در واقع در لیست درخواست‌های کاربران از سونی مقام نخست را به خود اختصاص داده بود.

کنترلر به کار رفته در این اس‌اس‌دی به صورت 12 کاناله طراحی شده و نرخ تبادل اطلاعات تا 5.5 گیگابایت بر ثانیه را میسر نموده است. سونی به منظور افزایش امنیت اطلاعات از پروتکل اختصاصی خود به جای NVMe استفاده کرده است. هر کنسول PS5 از یک اس‌اس‌دی 825 گیگابایتی برخوردار بوده و امکان توسعه حافظه ذخیره‌سازی با استفاده از هاردهای اکسترنال یا اس‌اس‌دی‌های M.2 NVMe نیز وجود دارد.

SoC به کار رفته در این کنسول بازی به صورت نیمه سفارشی تولید شده و سونی و AMD با همکاری یکدیگر آن را توسعه داده‌اند. این تراشه با لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده و پردازنده آن بر مبنای معماری 32-64 بیتی Zen 2 شرکت AMD توسعه یافته است. پردازشگر گرافیکی پلی‌استیشن 5 نیز از معماری گرافیکی جدید AMD تحت عنوان RDNA2 بهره می‌برد.

پردازنده PS5 حداکثر فرکانس کاری 3.5 گیگاهرتزی را ارائه داده و در کنار 36 واحد پردازشی RDNA2 با سرعت هسته 2.23 گیگاهرتزی قدرت پردازشی فوق‌العاده خوبی را در دسترس توسعه دهندگان قرار خواهند داد. معماری گرافیکی جدید AMD از فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر سایه زنی با نرخ متغیر و همچنین ردیابی اشعه همزمان به صورت سخت افزاری پشتیبانی نموده و انتظار می‌رود جلوه‌های بصری چالش برانگیزی نظیر سایه، انعکاس‌ها و ردیابی اشعه به صورت کامل، با دقت و کیفیت به مراتب بالاتری در بازی‌های نسل جدید مورد استفاده قرار بگیرند.

کنسول بازی PlayStation 5 از 16 گیگابایت حافظه سری GDDR6 نیز بهره می‌برد که متاسفانه سرعت هسته، پهنای باند و حتی نوع باس آن هنوز مشخص نشده است.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *