سخت‌افزار

عرضه پردازشگرهای 7 نانومتری Vega در دسامبر سال جاری

AMD-7nm-Vega-GPU

بر طبق گزارش‌های به دست آمده از منابع خبری متنوع، AMD، کمپانی قدرتمند فعال در زمینه طراحی و توسعه پردازنده‌های مرکزی و تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی هم‌اکنون در حال تخصیص اولویت فناوری ساخت 7 نانومتری خود به دو تراشه تحت اسم رمز “Rome” و “Vega 20” می‌باشد.

اخبار پیشتر منتشره در سطح شبکه گسترده وب حاکی از آن هستند که تراشه Rome در نگاه کلی اولین پردازنده مرکزی مبتنی بر معماری Zen 2 به شمار می‌رود که استفاده از آن به‌منظور طراحی و توسعه نسل دوم پردازشگرهای قدرتمند EPYC محتمل بوده و بسیار انتظار می‌رود؛ این در حالی است که تراشه Vega 20 همانند نسل پیشین خود مستقیماً برای قدرت بخشیدن به تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی کمپانی نامبرده در نظر گرفته شده و پس از عرضه اولین GPU مبتنی بر فناوری ساخت 7 نانومتر در دنیا به شمار می‌رود (اگر کمپانی رقیب زودتر به عرضه تراشه‌های مشابه خود اقدام نکند).

تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی Vega 20 تنها نسخه کوچک‌تر شده نسل پیشین خود، یعنی Vega 10 به شمار نرفته و امکانات فراتری را نیز در بطن خود نهان ساخته است. به‌عنوان مثال پشتیبانی از تراشه‌های حافظه مبتنی بر فناوری HBM2 با قابلیت‌هایی همچون پشتیبانی از 32 گیگابایت فضا (همان‌طور که مستحضر هستید کارت گرافیک Fury X تنها از چهار گیگابایت حافظه بر پایه فناوری HBM1 برخوردار است) و پهنای باند فراتر به‌نوعی در قالب ویژگی‌های اولیه دسته‌بندی می‌گردد. کمپانی ای‌ام‌دی در طی مراسم خود در نمایشگر Computex اعلام داشته است که تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی Vega 20 را به‌منظور طراحی و توسعه کارت‌های گرافیک Radeon Instinct و Radeon Pro خود در نظر گرفته در حال حاضر هیچ نقشه‌ای جهت استفاده از آن‌ها در بازار محصولات رده مصرف‌کننده را در سر ندارد. این مهم بر عهده پردازشگر مبتنی بر اسم رمز Navi گذاشته است که احتمال معرفی و پرده‌برداری از آن در سال 2019 انتظار می‌رود.

منبع: TechPowerUp

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید