سخت‌افزار

پردازنده Sapphire Rapids اینتل PCIe نسل 5 و DDR5 را به دیتاسنترها می‌آورد

پردازنده Sapphire Rapids اینتل PCIe نسل 5 و DDR5 را به دیتاسنترها می‌آورد

همان طور که می‌دانید وزارت بازرگانی ایالات متحده کمپانی هواوی را تحریم کرد و طی فرصت 90 روزه‌ای که با این غول فناوری چینی داده شده، باید بازار این کشور را به طور کامل ترک کند. این یعنی بسیاری از مدیاسنترها و ارائه دهندگان خدمات سرور باید تجهیزات مورد نیاز خود را با برندهایی به غیر از هواوی جایگزین نمایند.

کمپانی اینتل به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار تراشه نقشه راه پردازنده‌های خانواده Fusion Server خود را معرفی کرد. در این نقشه راه که به نظر می‌رسد با نقشه راه پردازنده‌های رده سازمانی این شرکت هم‌سو باشد، اطلاعات و جزییات بسیار خوبی از ویژگی‌های اصلی این پردازنده‌ها شامل تعداد هسته‌ها، پلتفرم و I/O ارائه شده است. پردازنده Sapphire Rapids بزرگترین پیشرفت‌های صورت گرفته در بحث I/O را در یک دهه گذشته از خود نشان داده و در سال 2021 روانه بازار می‌شود.

هنوز نمی‌دانیم پردازنده Sapphire Rapids اینتل از چه تعداد هسته برخوردار است اما این پردازنده جدید پشتیبانی از فناوری حافظه‌های DDR5 را به دیتاسنترها می‌آورد؛ این یعنی دو برابر شدن پهنای باند و ظرفیت حافظه نسبت به تکنولوژی DDR4 که بسیار عالی خواهد بود.

این پردازنده از یک رابط حافظه DDR5 هشت کاناله (با پهنای 512 بیتی) بهره می‌برد. یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌هایی که به همراه پردازنده Sapphire Rapids اینتل ارائه خواهد شد، پشتیبانی از نسل پنجم رابط اتصال PCI-Express است که نه تنها پهنای باند را نسبت به نسل قبلی دو برابر می‌کند، بلکه فناوری‌های ویژه‌ای مطابق با نیاز دیتاسنترها را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهد.

پلتفرم مورد استفاده برای Sapphire Rapids با اسم رمز Eagle Stream معرفی شده و برای پردازنده‌های جانشین سافایر رپیدز که در حال حاضر با اسم رمز Granite Rapids نام‌گذاری شده‌اند حکم یک سنگ بنا را خواهد داشت. انتظار می‌رود این پردازنده‌های جدید در سال 2022 توسط اینتل معرفی شوند.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *