سخت‌افزار

CES 2020: اینتل از کارت گرافیک Xe DG1-SDV رونمایی کرد

CES 2020: اینتل از کارت گرافیک Xe DG1-SDV رونمایی کرد

کمپانی اینتل نخستین کارت گرافیک مجزای خود تحت عنوان Xe DG1-SDV را معرفی کرد. معماری خاص Xe به همراه توانمندی‌هایی که در بخش توسعه نرم‌افزاری این معماری وجود دارد این امکان را برای توسعه دهندگان نرم‌افزار فراهم می‌آورد تا درک بهتری از دستاورد جدید اینتل داشته باشند. وقتی صحبت از تلاش اینتل برای معرفی کارت گرافیک جدیدش شد بسیاری از اصحاب رسانه یک کارت گرافیک با PCB زشت با یک فن هیت‌سینک ساده و طراحی ظاهری کاملا کلیشه‌ای را تصور می‌کردند!

اما برخلاف انتظار این افراد، اینتل یک کارت گرافیک جذاب با طراحی کاملا حرفه‌ای را در معرض نمایش گذاشت. کارت گرافیک Xe DG1-SDV اینتل اما از نظر فنی چندان قوی ظاهر نشد! در واقع این کارت گرافیک حتی عناوین سبکی مانند Warframe را با تنظیماتی پایین‌تر از حداکثر تنها با وضوح 1080p به صورت روان اجرا می‌کند. این کارت گرافیک طولی معادل 15.2 سانتی‌متر داشته و برق مورد نیازش (تقریبا 75 وات) را از یک اسلات PCI-Express تامین می‌کند.

معماری PCI-Express طوری طراحی شده تا مقیاس پذیری بسیار بالایی را ارائه دهد. این موضوع به اینتل اجازه طراحی هر چیزی از تراشه‌های گرافیکی مجتمع و پردازشگرهای گرافیکی مجزایی مانند DG1-SDV گرفته تا پردازنده‌های مخصوص HPC با توان پردازشی بسیار بالا را می‌دهد.

کارت گرافیک Xe DG1-SDV توسط پلتفرم نرم‌افزاری قدرتمند اینتل پشتیبانی می‌شود. این پلتفرم به طور مداوم بهبود یافته و ویژگی‌های جدیدی مانند اپ پیشرفته Control Center به آن اضافه می‌شود. علاوه بر این پشتیبانی از فناوری‌های نوینی مانند سایه زنی با نرخ متغیر، مقیاس دهی پیکسل‌ها بر مبنای عدد صحیح و غیره نیز توسط پلتفرم نرم‌افزاری اینتل میسر شده است.

از نظر ابعادی، Xe DG1-SDV دقیقا وضعیت یکسانی با کارت گرافیک Radeon R9 Nano داشته و برای استفاده از آن به یک رابط اتصال PCI-Express x16 نیاز دارید. با نصب کارت گرافیک جدید اینتل در واقع دو اسلات توسعه مادربرد شما اشغال می‌شود. این کارت گرافیک نیازی به کابل پاور جداگانه نداشته و گرمای ایجاد شده توسط آن با کمک یک هیت‌سینک آلومینومی و فن دفع می‌شود. چند چراغ LED در قسمت محافظ پورت‌های ورودی/خروجی به کار رفته که نور آنها را می‌توان از درون شیارهای موجود بر روی بدنه کارت، مشاهده کرد.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *