نرم‌افزار

جاسوس‌افزار قدرتمند جدیدی کاربران آیفون را هدف گرفته است

iphone-xs-max

از آنجایی که سیستم عامل اندروید گوگل بازتر بوده و به طور کلی آزادی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان نصب اپلیکیشن‌های مختلف خارج از گوگل پلی استور به سادگی میسر شده است. در این سیستم عامل اصلا عجیب نیست که بشنوید تعداد زیادی از کاربران درگیر بدافزارها و اپلیکیشن‌های آلوده به انواع ابزارهای مخرب شده باشند.

اما تا به الان بسیاری فرض می‌کردند که آیفون و سیستم عامل iOS به مراتب امن‌تر بوده و شاید هیچ خطری کاربران آی‌دیوایس‌ها را تهدید نخواهد نمود. باید بگوییم متاسفانه این فرض تا حدودی اشتباه است! در واقع، اخیرا محققین یک موسسه امنیتی پلتفرم‌های موبایل به نامLookout  یک جاسوس‌افزار جدید و قدرتمند را شناسایی نموده‌اند که کاربران گوشی‌های هوشمند آیفون را مورد هدف قرار داده است.

نکته قابل توجه در خصوص این جاسوس‌افزار این است که ابتدا برای هدف قرار دادن دستگاه‌های اندرویدی توسعه داده شده بود اما ظاهرا در ادامه راه خود را به گوشی‌های آیفون باز کرد!  این اپلیکیشن در واقع خود را به جای یک اپ خدماتی کمک کننده معرفی می‌کند که در پشت پرده و بدون اطلاع کاربر اطلاعاتی مانند تصاویر، ویدیوها، مخاطبین و موقعیت مکانی لحظه‌ای کاربر را ثبت نموده و حتی از طریق میکروفن صدای محیط و کاربر را نیز ضبط می‌کند.

توسعه‌ دهندگان این جاسوس‌افزار اپلیکیشن آلوده خود را با کمک یک تاییدیه سازمانی از سد فیلترهای امنیتی اپل عبور داده‌اند. این تاییدیه‌ها در واقع به این معنی هستند که این اپ‌ها به صورت داخلی و برای استفاده توسط کارمندان آن کمپانی یا سازمان توسعه داده شده‌اند و به صورت عمومی برای تمام کاربران در دسترس قرار نخواهند گرفت.

اگر احساس می‌کنید این قضیه آشنا به نظر می‌رسد به این خاطر است که اوایل سال میلادی جاری هم گوگل و هم فیسبوک در این زمینه با سیاست‌های اپل به مشکل برخوردند.

منبع: ubergizmo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید