کنسول‌های بازی

کنسول PlayStation 5 تصاویر 4K با نرخ 120 هرتزی را ارائه می‌دهد

کنسول PlayStation 5 تصاویر 4K با نرخ 120 هرتزی را ارائه می‌دهد

به نظر می‌رسد کمپانی سونی مراحل طراحی و تعیین مشخصات سخت افزاری کنسول بازی نسل جدید خود تحت عنوان PlayStation 5 را به وضعیت نهایی رسانده است. برخلاف شعارهای تبلیغاتی مایکروسافت که مدعی ارائه تصاویر با وضوح فوق‌العاده 8K در کنسول بازی نسل جدیدش با اسم رمز Project Scarlett شده، سونی اما ظاهرا اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند.

این غول فناوری ژاپنی قصد دارد در جدیدترین سیستم سرگرمی خود بر روی تصاویر با وضوح UHD و نرخ 120 هرتزی تمرکز کند. شاید سونی را بتوان یکی از غایبین بزرگ رویداد مهم E3 امسال دانست. این کمپانی قصد دارد کنسول بازی PlayStation 5 خود را به گونه‌ای طراحی کند تا با بهره‌گیری از جدیدترین و توانمندترین اجزای سخت افزاری، تصاویری با نرخ 120 فریم بر ثانیه را بر روی نمایشگرهای 4K به نمایش بگذارد.

کنسول PlayStation 5 تصاویر 4K با نرخ 120 هرتزی را ارائه می‌دهد

مشابه پراجکت اسکارلت مایکروسافت، سیستم‌روی‌چیپ به کار گرفته شده در پلی‌استیشن 5 نیز یک چیپ نیمه-سفارشی شده خواهد بود که با همکاری دو شرکت AMD و سونی توسعه یافته است. نام دقیق این SoC هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که از 8 هسته و 16 رشته پردازشی بهره برده و برپایه معماری جدید و بهینه Zen 2 شرکت AMD طراحی شده باشد.

این پردازنده نسبت به پردازنده 8 واتی کم مصرف جگوار که وظیفه پردازش اطلاعات در کنسول بازی پلی‌استیشن 4 پرو را برعهده دارند، کارایی به مراتب بهتری را ارائه خواهد نمود. GPU در نظر گرفته شده برای کنسول PlayStation 5 نیز از جدیدترین معماری AMD تحت عنوان RDNA بهره می‌برد. همچنین حافظه پرسرعت GDDR6 در این سیستم‌روی‌چیپ بین پردازنده و پردازشگر گرافیکی به اشتراک گذاشته می‌شود.

مشابه پراجکت اسکارلت مایکروسافت، PS5 سونی نیز از یک ذخیره‌ساز NVMe SSD استاندارد بهره می‌برد که سیستم عامل می‌تواند بخشی از آن را به عنوان حافظه مجازی مورد استفاده قرار دهد. همچنین یک قطعه سخت‌افزاری ویژه برای ارائه صدای سه‌بعدی چند جهته در این کنسول در نظر گرفته شده است. سونی تایید کرده که این کنسول به صورت کامل با تمامی عناوین PS4 سازگاری دارد.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *