آموزش

معرفی سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های کمپانی اپل

معرفی سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های کمپانی اپل

اگر تاکنون به بررسی محصولات عرضه شده توسط اپل پرداخته باشید، حتماً به این نکته نیز پی برده‌اید که کمپانی نامبرده دستگاه‌های لپ‌تاپ خود را با سردرگمی بیشتری نسبت به تلفن‌های همراه آیفون به بازار عرضه و با استفاده از تنها یک عنوان مک‌بوک و درج پساوند مختلف همچون ایر (Air) و پرو (Pro) به تمایز آن‌ها از یکدیگر پرداخته است، اما پشت پرده برچسب‌های اطلاق شده بر لپ‌تاپ‌های کمپانی اپل چیست و جهت تهیه و خرید محصول مناسب باید به کدام یک از ویژگی‌های نهفته در بطن هر دستگاه توجه بیشتری نمود؟

کمپانی اپل در حالت کلی دستگاه‌های لپ‌تاپ خود را در سه سری مختلف تحت عنوان مک‌بوک (MacBook)، مک‌بوک پرو (MacBook Pro) و مک‌بوک ایر (MacBook Air) به بازار عرضه داشته است که هرکدام با توجه به پشتیبانی از ویژگی‌های منحصر به فرد خود نظیر مشخصات سخت‌افزاری، چگالی پیکسلی صفحه‌نمایشگر، میزان طول عمر باتری، ضخامت، قابلیت حمل، درگاه‌های اتصالی و … گروه‌های کاربری خاصی را هدف قرار داده‌اند. طبقه‌بندی لپ‌تاپ‌های کمپانی اپل برخلاف دیگر کمپانی‌های همچون HP و … کلی‌تر انجام پذیرفته و طیف وسیعی از بازار با عرضه تعداد بی‌شماری از محصولات مختلف تحت پشتیبانی قرار نگرفته است. علاوه بر آن مظاهرت از سیستم‌عامل انحصاری مکینتاش و عدم قابلیت نصب ویندوز انعطاف‌پذیری لپ‌تاپ‌های مک‌بوک کمپانی اپل را نسبت به نمونه‌های ویندوزی خود با کاهش بیشتری همراه کرده و این مهم در عدم استفاده از برندهای مختلف همچون گیمینگ و … در دسته‌بندی آن‌ها مزید بر علت گشته است.

لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک

لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک کمپانی اپل برای اولین بار در تاریخ آوریل سال 2015 میلادی به بازار عرضه و سپس در ژوئن سال 2017 مورد به‌روزرسانی قرار گرفتند. مک‌بوک‌ها در حالت کلی کوچک‌ترین و سبک‌ترین دستگاه‌های لپ‌تاپ کمپانی اپل به شمار رفته و تنها از صفحه‌نمایشی به بزرگی 12 اینچ برخوردار می‌باشند (البته نسخه‌های بزرگ‌تر نیز ممکن است در آینده در دسترس قرار گیرند).

سری‌های مختلف مک‌بوک‌های کمپانی اپل

نسخه‌های جدید و ریفرش لپ‌تاپ‌های مک‌بوک تعداد یک پردازنده مرکزی مبتنی بر معماری کبی لیک را در بطن خود جای داده و سرعت کلاک 1.4 گیگاهرتز را با خود به ارمغان آورده‌اند. علاوه بر آن عرضه آن‌ها به بازار در قالب دو نسخه هشت و شانزده گیگابایت (حافظه اصلی) با فرکانس پیش‌فرض 1866 مگاهرتز انجام پذیرفته و دیگر ویژگی‌های عمومی لپ‌تاپ‌ها نظیر درگاه‌های یو‌اس‌بی را نیز در ساختار خود جای داده‌اند.

سری‌های مختلف مک‌بوک‌های کمپانی اپل

لپ‌تاپ‌های سری فوق اگرچه سبک‌ترین و در نظر برخی زیباترین مک‌بوک کمپانی اپل به شمار می‌روند، اما قیمت اولیه در نظر گرفته شده برای آن‌ها (بیشتر از هزار دلار) به هیچ عنوان با عقل و منطق همخوانی ندارد. کاهش فرکانس کاری پردازنده مرکزی و استفاده از پردازشگرهای کم‌مصرف در طراحی و ساخت دستگاه‌های مک‌بوک میزان دوام و طول عمر باتری را با بهبود دوچندانی همراه کرده و مقادیر ده ساعت جستجوی شبکه گسترده وب، دوازده ساعت تماشایِ مستمر فیلم‌های ویدئویی، سی روز قرارگیری در حالت آماده به‌کار (استندبای) و … را فراهم آورده‌اند که این مهم در قالب یکی از مزیت‌های آن‌ها به شمار می‌رود.

لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک ایر

دستگاه‌های سری مک‌بوک ایر به‌عنوان باریک‌ترین و کم ضخامت‌ترین لپ‌تاپ‌های کمپانی اپل شناخته شده و سهولت فراوانی را در قالب حمل و نقل با خود به ارمغان آورده‌اند. پردازنده مرکزی مورد استفاده در بطن این سری از مک‌بوک‌ها بر پایه سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز تنظیم شده و در دو نسخه دربردارنده 128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی به بازار عرضه شده‌اند. البته باید خاطر نشان کرد که امکان سفارش نسخه‌های مبتنی بر 16 گیگابایت حافظه رم و 1.5 ترابایت حافظه دیسک سخت توسط مصرف‌کنندگان نیز امکان‌پذیر است، اما این مهم مستلزم پرداخت حداقل 1000 دلار هزینه بیشتر می‌باشد.

سری‌های مختلف مک‌بوک‌های کمپانی اپل

اگرچه ضخامت دستگاه‌های مک‌بوک ایر نسبت به دیگر نمونه‌های خود با کاهش بیشتری همراه شده است، اما تأثیر منفی این موضوع در درگاه‌های اتصالی لپ‌تاپ‌ها به‌وضوح قابل مشاهده می‌باشد. محصولات فوق در حالت کلی از تعداد دو درگاه تاندربولت 3 (یو‌اس‌بی نوع C) برخوردار می‌باشند، اما دیگر پورت‌های معمول نظیر یو‌اس‌بی 3.0، درگاه MagSafe 2 و شکاف کارت‌خوان SDXC از ساختار آن‌ها حذف شده‌اند. دستگاه‌های مک‌بوک ایر مستقیماً گروه‌های کاربری دانش آموزان، دانشجویان، مسافران و کاربران عادی را هدف قرار داده‌اند.

لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک پرو

لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو در مقایسه با دو سری دیگر از تنوع بالاتری برخوردار بوده و مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی را نیز برای مصرف‌کنندگان خود فراهم آورده‌اند. دستگاه‌های مک‌بوک پرو کمپانی اپل در یک دسته‌بندی کلی در قالب دو نسخه مبتنی بر نوار لمسی (Touch Bar) و بدون آن و یا نسخه‌های 13 و 15 اینچ طراحی و به بازار عرضه شده‌اند، اما تفاوت‌های موجود در بین آن‌ها چیست؟

سری‌های مختلف مک‌بوک‌های کمپانی اپل

نسخه‌های ساده (بدون برخورداری از نوار لمسی) و سیزده اینچ مک‌بوک پرو پردازنده‌های مرکزی دو هسته کبی لیک کمپانی اینتل را در بطن خود پنهان کرده‌اند، در حالی که نسخه‌های دارای نوار لمسی فوق مبتنی بر پردازنده‌های مرکزی چهار هسته‌ای کافی لیک می‌باشند. نسخه‌های 15 اینچ مک‌بوک پرو دارای پردازنده مرکزی شش هسته‌ای نسل هشتم (کافی لیک) کمپانی اینتل بوده و توان پردازشی و محاسباتی فراتری را برای مصرف‌کنندگان خود فراهم آورده‌اند. نسخ 13 اینچ از لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو پردازنده‌های مرکزی سری Core i7 را در بطن خود جای داده‌اند، اما این مهم در نسخ 15 اینچ به پردازشگرهای سری Core i9 ارتقاء پیدا کرده است.

از جمله دیگر تفاوت‌های موجود در بین نسخه‌های مختلف لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو می‌توان به تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی مجتمع کمپانی اینتل (در نسخه‌های 13 اینچ) و پردازشگرهای گرافیکی مجزای سری Radeon Pro کمپانی ای‌ام‌دی (در نسخه‌های 15 اینچ) اشاره کرد. فراتر از فاکتورهای پیکربندی اساسی، نسخ 13 اینچ از دستگاه‌‎های مک‌بوک پرو با پشتیبانی از حداکثر 16 گیگابایت حافظه اصلی و دو ترابایت دیسک سخت قابل تهیه و خرید می‌باشند، در حالی که ظرفیت ذخیره‌سازی حافظه داخلی در مدل‌های 15 اینچ قابل ارتقاء به چهار ترابایت می‌باشد، اما این مهم مستلزم پرداخت هزینه بسیار بیشتر (فراتر از 2880 دلار) است.

سری‌های مختلف مک‌بوک‌های کمپانی اپل

ذکر این نکته نیز ضروری است که مؤلفه‌های اشاره شده در مورد تمامی لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک پرو صادق نبوده و برخی از مدل‌ها با وجود صفحه‌نمایشگر کوچک‌تر یا بزرگ‌تر خود و همچنین پشتیبانی از نوار لمسی، ممکن است پردازنده مرکزی ضعیف‌تر و یا حافظه اصلی/داخلی کمتری را با خود فراهم آورده باشند، بنابراین بررسی دقیق مشخصات فنی دستگاهی که قصد خرید آن را در سر دارید بسیار لازم و ضروری به شمار می‌رود.

مک‌بوک‌های مناسب برای حمل و نقل

در صورتی که به دنبال تهیه و خرید لپ‌تاپی با قابلیت حمل و نقل هستید، سری محصولات مک‌بوک و مک‌بوک ایر انتخاب مناسب و ایده‌آلی می‌توانند تلقی شوند. دستگاه‌های مک‌بوک تنها از وزنی برابر با 0.92 کیلوگرم برخوردار بوده و ضخامت اندک آن‌ها سهولت بسیار فراوانی را در استفاده هنگام مسافرت و … فراهم آورده است، اما قیمت بالا و ضعف در درگاه‌های اتصالی به‌عنوان معایب این سری از محصولات مطرح می‌باشند، لذا لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر به‌عنوان جایگزین آن‌ها می‌توانند در سبد خرید قرار گیرند.

سری‌های مختلف مک‌بوک‌های کمپانی اپل

لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر در مقایسه با محصولات سری مک‌بوک از وزن بیشتری برخوردار بوده (1.25 کیلوگرم) و ضخامت آن‌ها نیز اندکی با افزایش همراه شده است، اما معایب فوق توسط قیمت پایین‌تر آن‌ها جبران شده و تعادل مناسبی در فیمابین فاکتورهای موجود پدید آمده است. در صورتی که از محدودیت بودجه برخوردار بوده و قصد صرفه‌جویی در هزینه نهایی را در سر دارید، به انتخاب لپ‌تاپ خود از میان محصولات سری مک‌بوک ایر بپردازید، در غیر این صورت دستگاه‌های مک‌بوک مزیت‌های بیشتری را درزمینهٔ قابلیت حمل می‌توانند ارائه دهند.

مک‌بوک‌های مناسب برای استفاده طولانی مدت (مدت زمان دوام باتری)

لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک ایر به دلیل اندازه کوچک‌تر و استفاده از مدارات مجتمع کم‌مصرف در طراحی و ساخت آن‌ها از بالاترین میزان طول عمر باتری و ماندگاری در میان دیگر محصولات برخوردار بوده و قادرند تا 10 ساعت جستجوی شبکه گسترده وب، 12 ساعت تماشایِ دائمی فیلم‌های ویدئویی و یا 30 روز دوام در حالت صرفه‌جویی مصرف انرژی (استندبای) را با خود به ارمغان آورند، بنابراین اگر استفاده طولانی مدت از لپ‌تاپ به‌عنوان یک اولویت برای شما مطرح است، بهتر است تا انتخاب خود را از میان محصولات سری مک‌بوک ایر به انجام رسانید.

سری‌های مختلف مک‌بوک‌های کمپانی اپل

مک‌بوک‌های مناسب برای کسب و کار و طراحی

تهیه و خرید یک لپ‌تاپ برای مصارف بیزینس و طراحی، با توجه به گستردگی حوزه کسب و کار وابسته به مؤلفه‌های فراوانی می‌باشد، اما با فرض استفاده تمام مدت از دستگاه در دفتر کار، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و درگاه‌های اتصالی بیشتر جهت فزونی انعطاف‌پذیری استفاده از وسایل جانبی از اولویت بالاتری برخوردار می‌گردند، لذا انتخاب لپ‌تاپ مورد نظر از میان محصولات سری مک‌بوک پرو پیشنهاد می‌شود. لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو نه تنها از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و درگاه‌های اتصالی بیشتری برخوردار بوده، بلکه مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندتر نیز در افزایش توان محاسباتی و پردازشی در دسترس طراحان گرافیک، عکاسان و … تأثیرگذار می‌باشد.

سری‌های مختلف مک‌بوک‌های کمپانی اپل

مک‌بوک‌های مناسب برای مصارف گیمینگ

گستردگی اجرای بازی‌های رایانه‌ای توسط مک‌بوک‌های کمپانی اپل با توجه به راه‌اندازی فروشگاه محصولات نرم‌افزاری مک، پشتیبانی از فناوری واقعیت مجازی استیم و قابلیت نصب ویندوز از طریق بستر بوت کمپ پیوسته رو به افزایش می‌باشد، لذا تهیه و خرید لپ‌تاپی با توان پردازشی بیشتر لازم و ضروری به شمار می‌رود که این خود اشاره مستقیمی بر محصولات سری مک‌بوک پرو دارد.

مدل‌های 15 اینچی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو با توجه به برخورداری از کارت‌های گرافیک مجزای Radeon Pro 555X یا Radeon Pro 560X با پشتیبانی از چهار گیگابایت حافظه ویدئویی و پردازنده مرکزی قدرتمند بهترین انتخاب موجود جهت اجرای بازی‌های رایانه‌ای ویندوز و به‌صورت کلی مصارف گیمینگ به شمار می‌روند.

سری‌های مختلف مک‌بوک‌های کمپانی اپل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *