آموزش, لپ‌تاپ

معرفی سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های لنوو (Lenovo)

lenovo_yoga_500_logo

اغلب کمپانی‌های فعال در حوزه طراحی و توسعه رایانه‌های لپ‌تاپ به‌منظور دسته‌بندی بهتر محصولات خود و همچنین فراهم آوردن رویه‌ای جهت انتخاب بهترین دستگاه با توجه به فاکتورهایی نظیر قیمت، عملکرد، درگاه‌های ورودی و خروجی و …، خط محصولاتی متفاوتی را تولید و روانه بازار کرده و سری‌های گوناگونی را با برچسب‌های متفاوت بر آن‌ها اطلاق می‌دارند. این مهم اگرچه در حالت کلی تأثیرات بسیاری را می‌تواند به خود اختصاص دهد، اما در اکثر موارد منجر به سردرگمی کاربران هنگام تهیه و خرید لپ‌تاپ شده و لذا نیاز به مطالبی جهت درک بیشتر خط محصولاتی یک کمپانی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بسیار لازم و ضروری به شمار می‌رود.

کمپانی لنوو (Lenovo) به‌عنوان یکی از قدرتمندترین فعالان موجود در عرصه طراحی و توسعه دستگاه‌های لپ‌تاپ به هیچ عنوان از این قاعده مستثنی نبوده و محصولات تولیدی توسط آن به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ اما دسته‌های موجود چیست و چگونه می‌توان به تمایز آن‌ها با یکدیگر پرداخت؟

معرفی سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های لنوو

لپ‌تاپ‌های لنوو در حالت کلی به پنج دسته تحت عناوین Ideapad ،ThinkPad ،Yoga ،Legion و Lenovo تقسیم‌بندی می‌شوند. محصولات سری Ideapad مستقیماً دانش‌آموزان و دانشجویان رشته‌های معمولی را هدف قرار داده‌اند، در حالی که تمرکز لپ‌تاپ‌های سری ThinkPad معطوف به اقدامات سنگین‌تر و نیازمند قدرت پردازشی فراتر شده است. دستگاه‌های تحت برند Yoga با ساختار هیبریدی و پشتیبانی از حالات لپ‌تاپ و تبلت، انعطاف‌پذیری بیشتری را برای مصرف‌کنندگان خود به ارمغان آورده و عاشقان عناوین رایانه‌ای و بازی بازان حرفه‌ای نیز باید محصولات سری Legion را مدنظر خود قرار دهند. دسته نهایی لپ‌تاپ‌های لنوو به‌طور کلی تحت عنوان Lenovo و بدون برخورداری از هرگونه پسوند یا پیشوندی شناخته می‌شود. این سری از محصولات انتخاب‌های ارزان قیمت و کاملاً عمومی (نظیر دستگاه‌های کروم‌بوک و یا مبتنی بر سیستم‌عامل کروم او‌اس) را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و برای پاسخ‌گویی به نیازهای روزمره نظیر جستجوی اینترنت، تماشایِ فیلم‌های ویدئویی و … به‌نوعی می‌توانند بهترین گزینه به شمار روند.

اکنون که با دسته‌بندی لپ‌تاپ‌های لنوو و تفاوت‌های موجود در بین آن‌ها به‌صورت اجمالی آشنایی پیدا کردیم، ادامه نوشته را با پرداختن به جزئیات بیشتر و شکافتن فراتر موضوع به پیش می‌بریم.

لپ‌تاپ‌های سری ThinkPad

اگر به دنبال تهیه و خرید لپ‌تاپی برای انجام کارهای دفتری، به همراه برخورداری از توان پردازشی معقول و درگاه‌های ورودی و خروجی کافی هستید، محصولات سری ThinkPad می‌توانند انتخاب بسیار ایده آلی برای شما محسوب شوند. لپ‌تاپ‌های موجود در این دسته‌بندی در حالت کلی سازگاری مناسبی را با محیط‌های کاری و بیزینس به ارمغان آورده و با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، تعادل مناسبی را در بین فاکتور کارایی نسبت به قیمت پرداختی مهیا ساخته‌اند.

معرفی سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های لنوو

محصولات تحت برند فوق به‌منظور عدم سردرگمی بیشتر کاربران و همچنین تمایز امکانات خود از یکدیگر به زیر دسته‌های متفاوتی تقسیم‌بندی شده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • لپ‌تاپ‌های ThinkPad X: محصولات موجود در این دسته از سازگاری بسیار بالایی با فاکتور حمل و نقل برخوردار بوده و ضخامت بسیار اندک به همراه وزن مناسب، امکان انتقال آن‌ها را با سهولت بالایی همراه ساخته‌اند.
  • لپ‌تاپ‌های ThinkPad T: لپ‌تاپ‌های تنومند و پر راندمان در این طبقه‌ جای گرفته‌اند. این دسته از محصولات از میزان استقامت بالایی در برابر عوامل محیطی برخوردار بوده و در برابر شرایط مختلف ایستادگی بیشتری را از خود به نمایش می‌گذارند، اما حمل و نقل آن‌ها متأسفانه با سختی بیشتری صورت می‌پذیرد.
  • لپ‌تاپ‌های ThinkPad P: درست همانند محصولات سری T، لپ‌تاپ‌های قرار گرفته در این دسته ایستگاه‌‌های کاری متحرکی به شمار می‌روند که توان پردازشی فراتری را برای مصرف‌کنندگان خود به ارمغان می‌آورند.
  • لپ‌تاپ‌های ThinkPad E: لپ‌تاپ‌های سری E محصولاتی اقتصادی جهت پاسخ‌گویی به کسب و کارهای خرد و کوچک محسوب شده و از قیمت پایینی نیز برخوردار می‌باشند.
  • لپ‌تاپ‌های ThinkPad L: محصولات ارزان قیمت دیگر جهت ایفای نقش در سفر و افرادی که دائماً در حال حرکت می‌باشند. محصولات این دسته از صفحه نمایشی بین 13 تا 15 اینچ برخوردار بوده و امکان حمل و نقل آن‌ها با سهولت بیشتری انجام می‌پذیرد.
  • لپ‌تاپ‌های ThinkPad A: دستگاه‌های موجود در این دسته‌بندی با برخورداری از پردازنده‌های مرکزی AMD Ryzen از قدرت پردازشی بالایی برخوردار بوده و جهت ایفای نقش در وظایف ویرایش محتویات و انجام بازی‌های رایانه‌ای انتخاب ایده آلی به شمار می‌روند.
  • لپ‌تاپ‌های ThinkPad 13: سری 13 جهت استفاده در کلاس‌های درس توسعه یافته و اغلب از سیستم‌عامل کروم او‌اس نیز پشتیبانی می‌نمایند.
  • لپ‌تاپ‌های ThinkPad 11e: لپ‌تاپ‌های سری 11e کمپانی لنوو در قالب محصولاتی اقتصادی به بازار عرضه شده و برای استفاده به‌عنوان دستگاهی ثانویه و یا توسط کودکان انتخاب بسیار مناسب و ایده آلی به شمار می‌روند. ذکر این نکته ضروری است که محصولات موجود در این دسته نیز اغلب در کلاس‌های درس و محیط‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لپ‌تاپ‌های سری ThinkBook

برند ThinkBook برای لپ‌تاپ‌های بیزینس محور کمپانی لنوو در نظر گرفته شده و با هدف فراهم آوردن ویژگی‌های مورد نیاز جهت استفاده در کسب و کارهای کوچک روانه بازار شده‌اند. این سری از لپ‌تاپ‌ها با محصولات سری ThinkPad E تقریباً در یک سطح قرار داشته و با وجود اینکه از قابلیت‌های بیشتری در حوزه بیزینس بهره می‌برند، اما مشخصات فنی و سخت‌افزاری آن‌ها با کاهش بیشتری همراه شده است. به عنوان مثال حذف TrackPoint، دکمه‌های فیزیکی تاچ‌پد، کاهش تعداد اسلات‌های حافظه اصلی به یک عدد، حذف شکاف کارت‌خوان SD Card و جایگزین شدن پورت HDMI به جای DisplayPort از جمله این موارد به شمار می‌روند، اما بدنه این سری از لپ‌تاپ‌ها به آلومینیوم ارتقاء پیدا کرده و از ویژگی‌های بیشتری در صفحه نمایش خود بهره می‌برند. از جمله دیگر قابلیت‌های لپ‌تاپ‌های سری ThinkBook می‌توان به پشتیبانی از تراشه محافظتی TPM 2.0، سنسور اثر انگشت، شاتر وب‌کم، امکان نصب حافظه‌های جامد M.2 و نسل هشتم پردازنده‌های سری Core اینتل (در مدل‌های 13 و 14 اینچی که در سال 2019 روانه بازار شده‌اند) اشاره کرد.

معرفی سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های لنوو (Lenovo)

لپ‌تاپ‌های سری Ideapad

لپ‌تاپ‌های سری Ideapad در حالت کلی با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای روزمره و استفاده عمومی مورد طراحی و توسعه قرار گرفته‌اند. از منظر توان پردازشی، قدرت محصولات این سری در مقایسه با دستگاه‌های ThinkPad کمتر بوده و جهت به‌کارگیری در مباحث چند رسانه‌ای، جستجوی شبکه گسترده وب و مواردی از این قبیل ایده آل تلقی می‌گردند.

معرفی سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های لنوو

  • لپ‌تاپ‌های Ideapad 700: این دسته از لپ‌تاپ‌ها در حالت کلی قدرتمندترین محصولات سری Ideapad به شمار رفته و عملکرد فراتری را در مدل‌های 13 تا 15 اینچی برای مصرف‌کنندگان خود به ارمغان آورده‌اند.
  • لپ‌تاپ‌های Ideapad 500: به‌منظور پر نمودن خلأ موجود در بین محصولات سری 700 و 300، لپ‌تاپ‌های این دسته از توان پردازشی کمتری نسبت به رقیبان خود برخوردار بوده و با پشتیبانی از مشخصات سخت‌افزاری پایین‌تر انتخاب بسیار ایده آلی برای کودکان به شمار می‌روند.
  • لپ‌تاپ‌های Ideapad 300: لپ‌تاپ‌های این دسته انتخاب اقتصادی مصرف‌کنندگان به شمار رفته و در قالب مدل‌های 17، 15 و 14 اینچی قابل تهیه و خرید می‌باشند. محصولات سری 300 درزمینهٔ مشخصات سخت‌افزاری از توان گزافی برخوردار نمی‌باشند، اما جهت پاسخ‌گویی به نیازهای روزمره و همچنین دانش‌آموزان بسیار مناسب تلقی می‌شوند.
  • لپ‌تاپ‌های Ideapad 100: سرانجام ارزان قیمت‌ترین و به طبع آن ضعیف‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در سبد محصولاتی Ideapad. طراحی کلی و عملکرد دستگاه‌های سری 100 آن‌چنان چشمگیر محسوب نشده و برای استفاده کاملاً معمولی روزمره می‌توانند به‌نوعی ایده آل محسوب شوند.

لپ‌تاپ‌های سری Yoga

محصولات سری Yoga برای آن دسته از افرادی مناسب به شمار می‌روند که در انتخاب بین دستگاه‌های هیبریدی دو در یک (قابل تبدل به حالت لپ‌تاپ/تبلت و بالعکس) مردد مانده و قصد کسب تجربه از هر دو جهان لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها را در سر دارند. این دسته از محصولات تعادل مناسبی را در بین تمامی فاکتورهای توان پردازشی، درگاه‌های ورودی و خروجی، قابلیت حمل و نقل و درجه کاربردی بودن به ارمغان آورده‌اند، اما قیمت آن‌ها به دلیل ظرافت در طراحی و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها نسبت به محصولات یک حالته مشابه خود بالاتر می‌باشد.

Lenovo Yoga Series

محصولات Yoga در حالت کلی در چهار سری 900 ،700 ،500 و 300 طبقه‌بندی شده و هرکدام از سری‌های موجود مجدداً از زیر دسته‌های مخصوص به خود برخوردار می‌باشند. آنچه که در هنگام تهیه و خرید دستگاه‌های هیبریدی فوق باید در نظر داشت افزایش قدرت محصول با توجه به فزونی شماره آن می‌باشد؛ بر همین اساس لپ‌تاپ‌های سری 900 در مقایسه با دیگر دسته‌های موجود قدرتمندترین به شمار رفته و در قالب محصولات سری 900، دستگاه‌های دارای شماره بالاتر از توان پردازشی فراتری بهره می‌برند (به‌عنوان مثال محصول Yoga 920 Vibes نسبت به دستگاه هم‌رده خود، یعنی Yoga 910 از قدرت بیشتری برخوردار است).

لپ‌تاپ‌های سری Yoga Book

لپ‌تاپ‌های سری Yoga Book نیز مانند محصولات سری Yoga در دسته دستگاه‌های دو در یک قرار گرفته‌اند، اما اضافه کردن صفحه‌کلیدی بسیار خلاقانه و منحصر به فرد در کنار آن‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری را به ارمغان آورده است. کامپیوترهای قابل حمل سری Yoga Book ترکیبی از یک لپ‌تاپ، تبلت و نوت‌پد به شمار رفته و قابلیت تطبیق با شرایط مختلف را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. کیبورد لمسی عرضه شده همراه با این سری از محصولات از هیچ‌گونه دکمه فیزیکی برخوردار نبوده و قابلیت نقاشی و یا نوشتن متن (مانند کاغذ) به‌وسیله قلم عرضه شده همراه با آن را ممکن ساخته است. در صورت نیاز به تایپ، لایه‌ای از دکمه‌های یک صفحه کلیدی فیزیکی بر روی کیبورد به نمایش در می‌آیند.

معرفی سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های لنوو (Lenovo)

لپ‌تاپ‌های سری Legion

لپ‌تاپ‌های گیمینگ برند Legion که تحت عنوان عمومی سری Y نیز شناخته می‌شوند با هدف فراهم آوردن توان پردازشی مورد نیاز جهت اجرای بازی‌های رایانه‌ای و پاسخ‌گویی به نیازهای موجود پس از یک روز کاری سخت و طاقت‌فرسا پای در میدان نبرد گذاشته‌اند. محصولات موجود در این دسته‌بندی از ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی مجزا و … برخوردار بوده و لذا قدرت بسیار فراتری را در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهند.

Lenovo Y Series

لپ‌تاپ‌های سری Lenovo

لپ‌تاپ‌های سری Lenovo در حالت کلی آن دسته از محصولاتی به شمار می‌روند که از قدرت پردازشی وافری برخوردار نبوده و با عنایت به ویژگی‌های خود نتوانسته‌اند در هیچ کدام از دسته‌بندی‌های اشاره شده قرار گیرند. محصولات سری فوق مستقیماً فعالیت‌های مدرسه و کسب و کارهای خرد و کوچک را هدف قرار داده و در دو دسته کلی طبقه‌بندی شده‌اند.

Lenovo V Series

  • لپ‌تاپ‌های Lenovo N: شاخه‌های از محصولات کروم‌بوک و لپ‌تاپ‌های مخصوص تحصیل که برخی از آن‌ها از ساختار هیبریدی دو در یک برخوردار بوده و انعطاف‌پذیری بالاتری را می‌توانند در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار دهند.
  • لپ‌تاپ‌های Lenovo V: محصولاتی در ابعاد 15 یا 14 اینچ به همراه فضای عظیمی جهت ذخیره‌سازی اطلاعات و قابلیت‌های اتصالی و امنیتی فراوان که آن‌ها را به انتخابی ایده آل جهت استفاده در محیط‌های کسب و کار مبدل نموده‌اند.

بدون شک تهیه و خرید لپ‌تاپ در قالب یکی از طاقت‌فرساترین کارهای ممکنه در زندگی هر شخص می‌تواند به شمار رود، زیرا نه تنها گزینه‌های انتخابی پیشروی فرد از گستردگی بسیار بالایی برخوردار بوده و کمپانی‌های بی‌شماری در حوزه فوق در حال فعالیت می‌باشند، بلکه دسته‌بندی‌های این‌چنینی بر محصولات تولیدی توسط یک کمپانی نیز در افزایش پیچیدگی معادلات و فزونی سختی تصمیم‌گیری بسیار تأثیرگذار می‌باشند. هدف از گردآوری نوشته فعلی، فراهم آوردن توضیحاتی ساده، روان و قابل فهم جهت درک بیشتر سری‌های مختلف از لپ‌تاپ‌های کمپانی لنوو و سهولت فراتر در انتخاب بهترین محصول از میان گزینه‌های موجود هنگام مراجعه به بازار بوده است.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “معرفی سری‌های مختلف لپ‌تاپ‌های لنوو (Lenovo)

  1. امیرعلی رستگار کازرونی گفت:

    ..::هوالرفیق::..
    با سلام؛ ممنون از مقاله خوب‌تان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *