سخت‌افزار

اینتل 660P نخستین درایو وضعیت جامد QLC NAND معرفی شد

اینتل 660P

نخستین درایو وضعیت جامد جهان که با فناوری QLC NAND به تولید رسیده است تحت عنوان اینتل 660P معرفی شد. کاربر برای تهیه این درایو ذخیره‌سازی تقریبا به ازای هر گیگابایت فضا باید مبلغ 20 سنت را پرداخت نماید. اینتل 660پی یک درایو وضعیت جامد از نوع m.2 بوده و از رابط‌های اتصال پرسرعت PCIe 3.0 x4 و NVMe بهره می‌برد.

اینتل 660P

اینتل 660P در ظرفیت‌های 512، 1024 و 2048 گیگابایتی به ترتیب با قیمت‌های 114، 198 و 391 یورو عرضه خواهند شد. اگرچه سرعت دقیق این درایوها بستگی زیادی به ظرفیت آنها دارد اما می‌توان انتظار داشت که سرعت خواندن و نوشتن متوالی به ترتیب در بازه 1800 و 1100 مگابایت بر ثانیه قرار داشته باشد. همچنین سرعت خواندن و نوشتن تصادفی بلوک‌های 4k چیزی در حدود صد و پنجاه هزار IOP خواهد بود.

حافظه‌های QLC NAND بر روی هر سلول حافظه چهار بیت را می‌نویسند که این به معنی نیاز به فضای کمتر و در نتیجه قیمت پایینتر می‌باشد. باید صبر کرد و دید آیا درایوهای وضعیت جامد ساتا مجهز به حافظه‌های فلش QLC قادر هستند هزینه‌ها را تا 15 سنت به ازای هر گیگابایت کاهش دهند یا خیر؛ اما به هر حال این فناوری بسیار نوید بخش می‌باشد.

از آنجایی که اطلاعات بیشتری به ازای هر سلول حافظه نوشته می‌شود بنابراین از نظر طول عمر نیز شاهد بهبود وضعیت هستیم، چرا که تعداد دفعاتی که اطلاعات نوشته می‌شوند کاهش خواهد یافت. تکنولوژی‌های مختلفی مانند تصحیح خطا و عیوب داخلی کارایی و طول عمر درایوهای اس‌اس‌دی معمولی را تا حد محسوسی افزایش داده‌اند. برای مثال یک درایو SSD مبتنی بر فناوری TLC با ظرفیت 500 گیگابایت قادر است تا به راحتی مدت زمان برای نوشته شدن 300 ترابایت اطلاعات را برای کاربر تضمین کند.

این موضوع در درایوهای جدید QLC NAND از جمله اینتل 660P به مراتب بهتر شده و طول عمر بسیار بالایی را برای کاربرا ارائه می‌کند. انتظار می‌رود در جریان رویداد Flash Memory Summit 2018 که مدتی دیگر برگزار خواهد شد، محصولات بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم.

منبع: guru3d

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید