سخت‌افزار

امکان تعمیر لپ‌تاپ‌های جدید کمپانی اپل توسط تعمیرکاران سوم شخص میسر نمی‌باشد!

امکان تعمیر لپ‌تاپ‌های جدید کمپانی اپل توسط تعمیرکاران سوم شخص میسر نمی‌باشد!

لپ‌تاپ‌های مبتنی بر سیستم‌عامل مکینتاش جدید و تازه نفس کمپانی اپل با تراشه‌های T2 به بازار عرضه شده‌اند. تراشه مذکور در حالت کلی به ذخیره‌سازی و نگهداری اطلاعات مهم و حیاتی کاربران به‌صورت کاملاً ایمن مبادرت ورزیده و زیرساختی امن را برای عملکرد برخی از ویژگی‌های دستگاه فراهم می‌آورد. به‌عنوان مثال در حوزه لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو، تراشه نامبرده میزبان اطلاعات اسکن اثر انگشت کاربر بوده و به نگهداری محتویات به‌صورت رمزگذاری شده می‌پردازد.

تراشه T2 مورد استفاده در بطن لپ‌تاپ‌های جدید علاوه بر توضیحات فوق، درزمینهٔ جلوگیری از سرقت اطلاعات میکروفن نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما با وجود تمامی مزیت‌های خود، متأسفانه از مشکلی بسیار بزرگ رنج می‌برد. کمپانی اپل در جدیدترین یادداشت خود اظهار داشته است که تراشه امنیتی T2 امکان تعمیر رایانه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل مکینتاش توسط تعمیرکاران سوم شخص را به‌صورت کامل مسدود کرده و این قابلیت را در اختیار آنان قرار نمی‌دهد. متأسفانه کمپانی اپل به جزئیات بیشتر این محدودیت هیچ‌گونه‌ای اشاره نکرده است، اما آنچه کاملاً قابل مشاهده است، وادار نمودن کاربران به ارسال دستگاه به مراکز تعمیرات اول شخص اپل و یا به جان خریدن خطر جهت انجام تعمیرات توسط اشخاص سوم شخص می‌باشد.

یادداشت فوق با اخبار منتشره پیرامون استفاده کمپانی اپل از نرم‌افزارهای اختصاصی جهت جلوگیری از تعمیر لپ‌تاپ‌های مک توسط تعمیرکاران سوم شخص همسو می‌باشد. نرم‌افزار مورد استفاده برای فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب جهت تعمیر دستگاه باید به سرورهای کمپانی اپل جهت تائید عملیات تعمیر متصل شود و اگر دستگاه به هر دلیلی تحت تعمیر قرار گرفته باشد، اما هیچ‌گونه سابقه‌ای در سرویس‌دهنده‌های اپل به ثبت نرسیده باشد، نرم‌افزار دستگاه را قفل و استفاده از آن را تا اطلاعات ثانوی غیرممکن می‌سازد.

چیپست T2

هنوز مشخص نیست که قصد و قرض کمپانی اپل از اعمال این مهم چیست، زیرا چنین سیستم امنیتی به‌نوعی دخالت در تصمیمات مصرف کننده و عدم واگذاری مالکیت دستگاه حتی پس از خرید آن توسط کاربر به شمار می‌رود، اما با توجه به مشکلات اخیر کمپانی اپل درخصوص اقدام افراد سودجو جهت نفوذ به سیستم‌عامل‌های iOS و مکینتاش، استفاده از رویه‌های امنیتی برای محافظت بیشتر از کاربران و اطلاعات مهم و حیاتی آن‌ها به‌نوعی منطقی به شمار می‌رود.

منبع: Ubergizmo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *