سخت‌افزار

پردازنده‌های Pentium Gold 6405U و Celeron 5205U به محصولات Comet Lake-U اضافه شدند

پردازنده‌های Pentium Gold 6405U و Celeron 5205U به محصولات Comet Lake-U اضافه شدند

پردازنده‌های ارزان قیمت و سیستم‌‎های رده ورودی در میان کاربران رایانه‌های شخصی و توسعه‌دهندگان دستگاه‌های لپ‌تاپ از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و لذا کمپانی‌های ای‌ام‌دی و اینتل در هر نسل بخشی از بودجه خود را صرف طراحی و توسعه این سری از پردازشگرها می‌نمایند. کمپانی اینتل در جدیدترین اقدام خود تعداد دو سی‌پی‌یو پایین رده تحت عناوین Pentium Gold 6405U و Celeron 5205U به‌منظور افزایش گستردگی و قدرت انتخاب پردازنده‌های پنتیوم خود را به خانواده محصولات سری Comet Lake-U افزوده است.

دو پردازنده اشاره تنها به 15 وات انرژی جهت فعالیت نیازمند می‌باشند که این خود نمایانگر مصرف پایین آن‌ها برای استفاده در دستگاه‌های لپ‌تاپ است. سی‌پی‌یو Pentium 6405U تعداد چهار رشته پردازشی را به‌صورت ترکیبی با تعداد دو هسته فیزیکی در بطن خود جای داده است. پیکربندی فوق در مورد پردازنده سلرون دست خوش تغییر قرار گرفته و تعداد دو هسته فیزیکی، بدون پشتیبانی از فناوری هایپرتردینگ در ساختار پردازشگر Celeron 5205U جای گرفته‌اند (عدم پشتیبانی از فناوری مذکور منجر به کاهش تعداد رشته‌های پردازشی به دو عدد شده است). از جمله دیگر مشخصات فنی دو پردازنده فوق می‌توان به مقادیر فرکانسی 1.9 گیگاهرتز (برای تراشه پنتیوم) و 2.4 گیگاهرتز (برای تراشه سلرون) و دو مگابایت حافظه کش سطح سوم (L3) اشاره کرد. متأسفانه هر دو سی‌پی‌یو مورد بحث از فرکانس بوست پشتیبانی نکرده و امکان افزایش سرعت کلاک به بیشتر از مقادیر اشاره شده میسر نمی‌باشد.

به نظر می‌رسد که پردازشگر گرافیکی مجتمع به کار رفته در ساختار دو پردازنده فوق تراشه UHD 610 می‌باشد. سرعت کلاک پردازشگر گرافیکی پردازنده سلرون برابر با 900 مگاهرتز تعریف شده است که مقدار آن به اندازه 50 مگاهرتز از سی‌پی‌یو Pentium Gold 6405 کمتر می‌باشد. دو پردازنده اشاره شده با قیمت 161 و 107 دلار (برای پنتیوم و سلرون به ترتیب) روانه بازار شده‌اند. نظر شما چیست؟ آیا پردازنده‌های فوق در جلب نظر مخاطبان می‌توانند تأثیرگذار ظاهر شوند؟

منبع: TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *