موبایل

چیپست Kirin 990 با فناوری 7 نانومتری FinFET تولید می‌شود

Kirin 990

چیپست قدرتمند Kirin 980 چندی پیش به عنوان نخستین سیستم‌روی‌چیپ تولید شده با لیتوگرافی 7nm FinFET روانه بازار شد که در چند گوشی هوشمند پرچمدار هواوی نیز مورد استفاده قرار گرفت. براساس شایعه‌ای که به تازگی منتشر شده به نظر می‌رسد هواوی در حال کار بر روی نسخه‌ جانشین از این چیپست بوده و احتمالا آن را در نیمه دوم سال میلادی آینده عرضه خواهد کرد.

یکی از تفاوت‌های مهم و برجسته این چیپست که Kirin 990 نام دارد با نسخه قبلی پشتیبانی از فناوری ارتباطی نسل پنجم یا 5G است. براساس اطلاعاتی که در حساب کاربری لینکدین یکی از مهندسین هواوی منتشر شده به نظر می‌رسد این کمپانی کار تولید چیپست جدید خود را آغاز نموده است. ظاهرا این مهندس بر روی فرآیند بهبود بهره‌وری و مصرف انرژی چیپست جدید Kirin 990 کار می‌کند.

گفتنی است کوالکام نیز در تولید چیپست اسنپدراگون 855 خود بر روی انتقال داده‌ها به حافظه سریعتر به منظور افزایش بهره‌وری و کارایی تمرکز ویژه‌ای داشته و اصلا بعید نیست که هواوی نیز همین کار را در چیپست نسل جدید خود انجام بدهد.

براساس گزارشاتی که تا به این لحظه منتشر شده‌اند انتظار می‌رود چیپست جدید هواوی نوعی نسخه بهبود یافته و نه کاملا جدید و منحصر به فرد از Kirin 980 باشد و به همین دلیل برخی معتقدند معماری یکسانی را در دو چیپست شاهد خواهیم بود. به نظر می‌رسد هواوی فرکانس کاری هسته‌های گرافیکی و هسته‌های پردازشی را بهبود بخشیده و برای تولید چیپست نیز یک بار دیگر از فناوری 7nm FinFET کمپانی TSMC بهره خواهد برد.

علاوه بر این، چیپست جدید Kirin 990 احتمالا نخستین چیپست هواوی مجهز به قابلیت 5G است که با مودم Balong 5000 5G ارائه می‌گردد. چیپست جدید هواوی طبق انتظار باید 10 درصد مصرف انرژی بهینه‌تری را نسبت به Kirin 980 ارائه دهد.

منبع: wccftech

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *