راهنمای خرید

راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ و حرفه‌ای در سال 2019

راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ و حرفه‌ای در سال 2019

مانیتورها در واقع به کامپیوتر شخصی شما روح می‌بخشند؛ بدون استفاده از یک نمایشگر قوی و مناسب هیچ لذتی از کار کردن با پی سی خود نمی‌برید. تولیدکنندگان مانیتور انواع گزینه‌ها با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف را به بازار عرضه می‌کنند تا قادر باشند هر سلیقه‌ای را به خوبی راضی نگه دارند. مانیتورهایی با وضوح تصویر 5K، 4K، Quad HD، Full HD و یا HD همگی در بازار قابل خرید بوده و این شما هستید که باید گزینه‌ای متناسب با نیازمندی‌ها و البته بودجه خود را انتخاب نمایید. در این راهنمای خرید جامع مانیتور، به شما تفاوت‌های بین وضوح تصویر، قابلیت‌های کلیدی و مهم، و همچنین ویژگی‌های جانبی را نشان خواهیم داد تا بهترین مانیتور مخصوص خودتان را خریداری کنید.

نکات مهم و کلی در خصوص مانیتورها

کارکرد اصلی مانیتور خود را مشخص کنید: گیمینگ، حرفه‌ای و یا استفاده معمول

به طور کلی، گیمرها نرخ تازه‌سازی و یا زمان پاسخگویی سریعتر را ترجیح می‌دهند. این در حالیست که حرفه‌ای‌ها که از سیستم کامپیوترشان پول در می‌آورند به دنبال دقت رنگ حداکثری هستند. کاربرانی که صرفا به دنبال استفاده روزانه و معمولی هستند نیز اغلب پنل‌های VA با نرخ‌های کنتراست بالا را ترجیح می‌دهند.

وضوح بالاتر، تصاویر بهتر

رزولوشن یا وضوح تصویر مشخص می‌کند چه تعداد پیکسل در طول و عرض پنل به نمایش در خواهند آمد. وضوح تصویر 1920 در 1080 که به اختصار 1080p نیز نامیده می‌شود حداقلی است که باید در نظر بگیرید. در صورتی که بودجه مناسبی دارید مانیتورهایی با پنل QHD و یا 4K قطعا انتخاب‌های بهتری خواهند بود.

زمان پاسخگویی: فاکتوری مهم برای گیمرها!

زمان پاسخگویی یک مانیتور در واقع به شما اعلام کند چه زمانی طول می‌کشد تا مانیتور پیکسل‌های مشکی را به سفید تغییر دهد. زمان‌های پاسخگویی بالاتر هنگام تماشای ویدیوهایی اکشن و سریع و به خصوص حین اجرای بازی باعث تاری تصویر خواهد شد. در حال حاضر کندترین زمان پاسخگویی در مانیتورها 5 میلی‌ثانیه و سریعترین آنها 1 میلی‌ثانیه است.

نرخ‌ تازه‌سازی، هر چه بیشتر، بهتر

این عدد به شما می‌گوید که مانیتورتان در هر ثانیه چند مرتبه اطلاعات را بروزرسانی می‌کند. نرخ تازه‌سازی تصویر با هرتز اعلام می‌شود و هر چه این عدد بالاتر باشد تصاویر روان‌تر و بهتری را شاهد خواهید بود. اگر گیمر هستید نرخ تازه‌سازی اهمیت بسیار بالایی برایتان دارد و سعی کنید مانیتوری با حداقل نرخ‌تازه‌سازی 75 هرتزی را تهیه کنید. در حال حاضر مانیتورها نرخ‌ تازه‌سازی 60 تا 144 هرتزی را ارائه می‌دهند.

تکنولوژی‌های پنل از نظر کیفیت تصاویر؛ به ترتیب VA، IPS و TN

مانیتورهای مجهز به پنل TN سریعترین زمان پاسخگویی و نرخ تازه‌سازی را ارائه داده اما به علت زوایای دید محدود، ارزان‌ترین گزینه‌ها نیز به حساب می‌آیند. مانیتورهای IPS از سوی دیگر زمان‌ پاسخگویی کمی سریعتر و دقت رنگ بهتری را نسبت به پنل‌های VA ارائه داده اما از نظر نرخ کنتراست این مانیتورهای VA هستند که بالاترین کنتراست را ارائه می‌دهند.

خمیده یا غیرخمیده؟

این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد؛ مانیتورهای خمیده به لطف میدان دید وسیعتر، علاوه بر کاهش خستگی چشم‌ها، تجربه اغواکننده‌ای را نیز ارائه می‌دهند. اما برای آنهایی که چشم‌های تیزبینی دارند باتوجه به اینکه در مانیتورهای خمیده منابع نوری در زاویه‌های مختلفی قرار گرفته‌اند ممکن است اشکالاتی را در تصاویر مشاهده کنند. علاوه بر این، ممکن است از ظاهر یک مانیتور خمیده وقتی در کنار دیوار قرار می‌گیرد خوشتان نیاید. از سوی دیگر این مانیتورها معمولا بسیار عریض بوده و نسبت تصویر کشیده‌ای را ارائه می‌دهند؛ بنابراین اگر قصد خرید یک مانیتور با ابعاد کمتر از 30 اینچ را دارید احتمالا مانیتورهای خمیده نمی‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

رزولوشن مانیتورها

تصاویری که بر روی یک پنل ال‌سی‌دی به نمایش گذاشته می‌شود از میلیون نقطه کوچک تشکیل شده است. هر پیکسل به ازای هر رنگ اصلی از پیکسل‌های کوچکتری برخوردار است. رزولوشن یک پنل در واقع تعداد پیکسل‌ها در طول و عرض مانیتور را اعلام می‌کند. هر چه تعداد پیکسل‌ها در اینچ مربع بالاتر شود، تصاویر واقعی‌تر و روان‌تر به نظر خواهند رسید. این موضوع به خصوص زمانی که قصد خرید یک مانیتور 27 اینچی یا بزرگتر را داشته باشید اهمیت بالاتری پیدا می‌کند.

برخی از رزولوشن‌ها نام‌های خاصی در بازار دارند که در جدول زیر می‌توانید آنها را مشاهده کنید:

راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ و حرفه‌ای در سال 2019

اگرچه به طور کلی هر چه تعداد پیکسل‌ها بالاتر باشد بهتر است اما دو عامل مهم وجود دارد که می‌توانند رزولوشن بالا را به یک نکته منفی تبدیل کنند. اولین فاکتور، عملکرد کارت گرافیک سیستم شماست که با بالا رفتن تعداد پیکسل‌ها به یک کارت گرافیک با توان پردازشی به مراتب بالاتری نیاز خواهید داشت. مانیتورهایی با وضوح تصویر 5K تصاویری شگفت‌انگیز را نمایش می‌دهند اما فقط و فقط با این شرط که کارت گرافیک و سیستم شما توان پردازش 14.7 میلیون پیکسل را داشته باشد!

عامل دوم توانایی سیستم عامل شما در مقیاس‌دهی فونت‌ها می‌باشد؛ سیستم عامل ویندوز در تراکم پیکسلی 90 الی 100 پیکسل در اینچ، بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد. اما اگر تراکم پیکسلی مانیتور شما از این مقدار بیشتر باشد احتمالا آیکون‌ها و فونت‌ها بسیار کوچک و حتی غیرقابل رویت خواهند شد.

کدام پنل مناسب نیاز من است؛ TN، VA و یا IPS؟

در حال حاضر سه تکنولوژی اصلی در پنل‌های ال‌سی‌دی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نماتیک پیخ خورده یا TN، تراز عمودی یا VA و در نهایت سوییچ در صفحه یا IPS. هر کدام از اینها دارای نسخه‌های مختلفی هستند که مزایای خاص خود را ارائه می‌دهند. این مزایای شامل زوایای دید، پاسخگویی سریعتر، مصرف انرژی کمتر و امثال آنها می‌شود. در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از ویژگی‌های این سه تکنولوژی مختلف را مشاهده کنید:

TN VA IPS
عملکرد سریعترین: زمان پاسخگویی کم، بالاترین نرخ تازه‌سازی، کمترین تاری تصویر، تاخیر ورودی پایین بالاترین زمان پاسخگویی، نرخ تازه‌سازی بالاتر زمان پاسخگویی کندتر نسبت به TNو بالاتر نسبت به VA، نرخ تازه‌سازی نسبتا پایین و نامناسب برای گیمینگ
نمایش بدترین زوایای دید، بدترین رنگ‌ زاویه دید بهتر نسبت به TN و بدتر نسبت به IPS، رنگ‌های خوب، بهترین کنتراست، بهترین عمق تصویر بهترین زوایای دید، بهترین رنگ‌ها
قیمت ارزان‌ترین مدل‌های گران قیمت با عملکردی مشابه TN گران‌ترین
بهترین استفاده گیمینگ استفاده معمولی حرفه‌ای

 

اگرچه با استفاده از این جدول می‌توانید خیلی سریع به تصمیم‌گیری برسید اما به نکات زیر هم توجه کنید:

کنتراست مهمترین عامل در کیفیت و قابل اطمینان بودن تصاویر است، بنابراین نرخ 5000:1 بهتر از 1000:1 خواهد بود. در بین این سه تکنولوژی، پنل‌‌های VA بهترین کنتراست را ارائه می‌دهند. در بررسی‌هایی که بر روی پنل‌های TN انجام دادیم متوجه شدیم که برخی از مدل‌ها در بخش نمایش رنگ‌ها با پنل‌های گران‌قیمت‌تر IPS و VA برابری می‌کنند. اگرچه به طور کلی این پنل‌ها از نظر دقت رنگ و نرخ کنتراست در جایگاه پایین‌تری نسبت به انواع IPS و VA قرار می‌گیرند اما به هر حال در برخی از مدل‌ها ممکن است متوجه این موضوع نشوید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قیمت عامل تعیین کننده‌تری نسبت به تکنولوژی استفاده شده در یک مانیتور به حساب می‌آید.

ویژگی‌های مهم در مانیتورهای گیمینگ

وقتی قصد خرید یک مانیتور گیمینگ را داشته باشید انتخاب‌های متعددی پیش روی شما قرار خواهد داشت و بدتر از آن، ویژگی‌های بعضا تبلیغاتی و نه چندان تاثیر گذاریست که تولیدکنندگان سعی می‌کنند با کمک آنها فروش محصولاتشان را افزایش دهند. در ادامه ما به شما نشان می‌دهیم برای انتخاب یک مانیتور گیمینگ کاملا مناسب با شرایطتان، چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهید.

به چه رزولوشنی نیاز دارم؟

وقتی صحبت از کیفیت تصویر می‌شود طبیعتا هر چه تعداد پیکسل‌ها بالاتر باشد نتایج بهتری را شاهد خواهید بود. اما شما یک گیمر هستید و به ازای آن پیکسل‌های اضافه باید هزینه به مراتب بیشتر را در بخش کارت گرافیک صرف کنید تا قادر به پردازش میلیون‌ها پیکسل اضافه شده باشد. از سوی دیگر اکثر رابط‌های اتصال ویدیویی از نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر از 60 هرتز در وضوح 4K و یا 5K پشتیبانی نمی‌کنند.

یک مانیتور با وضوح 2K یا QHD در عین حال که تصاویر را با کیفیت مناسبی نشان می‌دهد، فشار بیش از اندازه‌ای را نیز به کارت گرافیک سیستم وارد ننموده و در نتیجه لازم نیست جزییات گرافیکی بازی را به منظور اجرای روان‌تر کاهش دهید. برای نمایش بدون مشکل تصاویر بر روی چنین مانیتوری شما حداقل به یک کارت گرافیک GTX 1060 و یا RX 580 نیاز خواهید داشت. این در حالیست که یک مانیتور 4K حداقل به یک کارت 1070Ti و RX Vega 64 نیاز خواهد داشت.

به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین توازن بین کیفیت تصویر و نیازمندی به کارت گرافیک در وضوح تصویر 2560 در 1440 پیکسل یا QHD حاصل می‌شود. اگر اجرای هر چه روان‌تر بازی‌ها برایتان در اولویت نخست قرار دارد، یک مانیتور حرفه‌ای گیمینگ با وضوح 1080p می‌تواند انتخابی عالی باشد.

نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخگویی باید در چه حدی باشد؟

راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ و حرفه‌ای در سال 2019

در حالت ایده‌آل شما باید به دنبال مانیتوری با حداقل نرخ تازه‌سازی 75 هرتز و کمترین زمان پاسخگویی ممکن باشید. همانطور که اشاره کردیم نرخ‌ تازه‌سازی برای گیمرها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و به همین دلیل بسیاری از مانیتورهای گیمینگ نرخ 144 هرتزی را ارائه می‌دهند. همچنین مانیتورهای گیمینگ با نرخ 60 هرتزی هم وجود دارند و بسیاری از انواع 4K نیز حداکثر با همین نرخ عرضه می‌شوند. اگر قصد تهیه چنین مانیتوری را دارید از وجود دو فناوری G-Sync و یا FreeSync در مانیتور خود اطمینان حاصل کنید.

ترکیب مانیتور با رزولوشن پایین‌تر در کنار یک کارت گرافیک، نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر

به مانیتور فوق عریض و خمیده Acer Predator Z35 نگاه کنید، این مانیتور از وضوح تصویری برخوردار است که یک کارت گرافیک سریع را قادر می‌سازد با فعال بودن قابلیت G-Sync نرخ تازه‌سازی قابل توجه 200 هرتزی را ارائه دهد. اگر به دنبال خرید یک مانیتور گیمینگ برای مدتی طولانی هستید مطمئن شوید که کارت گرافیک فعلی سیستم شما حداقل تا 3 سال دیگر توانایی پردازش این سرعت را داشته باشد.

تاخیر ورودی

تاخیر ورودی یا Input Lag به مدت زمانی که طول می‌کشد مانیتور شما خروجی کارت گرافیک سیستم را تشخیص دهد گفته می‌شود. نرخ‌های تازه‌سازی بالا معمولا باعث تاخیر ورودی کمی می‌شوند. توجه داشته باشید که تاخیر ورودی در لیست مشخصات مانیتورها ارائه نمی‌شود. این عدد را باید در نقد و بررسی‌ها و یا وب‌سایت‌هایی مانند DisplayLag پیدا کنید.

کدام فناوری؛ G-Sync یا FreeSync؟

راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ و حرفه‌ای در سال 2019

مانیتورهای گیمینگ معمولا فناوری G-Sync برای سیستم‌هایی که از کارت‌های گرافیکی انویدیا استفاده می‌کنند و یا FreeSync را برای کارت‌های گرافیکی AMD ارائه می‌دهند. هر دو فناوری پارگی و تاخیرهای جزیی در تصاویر را کاهش داده و البته قیمت مانیتور را نیز بالاتر می‌برند. همچنین مانیتورهای مجهز به قابلیت G-Sync معمولا قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های مجهز به FreeSync دارند. اگر بودجه شما فقط کفاف یک کارت گرافیک ارزان یا میان‌رده را می‌دهد نرخ تازه‌سازی پایین‌تر نسبت به انتخاب G-Sync یا FreeSync از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

از چه کارت گرافیکی استفاده می‌کنید؟
اگر 1200 دلار ناقابل را صرف یک کارت گرافیک قدرتمند مانند GeForce RTX 2080 Ti کرده باشید، مشکل خاصی در انتخاب مانیتور نخواهید داشت!

Nvidia یا AMD؟

اگر هنوز هم نتوانستید تصمیم بگیرید توصیه می‌کنیم عملکرد کارت‌های مختلف و فناوری‌های G-Sync و FreeSync را با یکدیگر مشخص کنید.

مانیتورهای مجهز به فناوری G-Sync می‌توانند نرخ تازه‌سازی 30 هرتز تا بالاترین نرخ تازه‌سازی پشتیبانی شده توسط مانیتور را ارائه دهند. مانیتورهای مجهز به FreeSync این ثبات را ندارند. این مانیتورها از نرخ تازه‌سازی تا حداکثر توانایی پنل پشتیبانی می‌کنند اما نکته مهم حداقل نرخ‌ تازه‌سازی قابل ارائه است که باید در نظر بگیرید. در واقع برخی از این نمایشگرها حداقل نرخ 40 و حتی 55 هرتزی را ارائه می‌دهند که اگر کارت گرافیکی مناسبی نداشته باشید دچار مشکل خواهید شد.

ویژگی‌های مهم در مانیتورهای عمومی

راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ و حرفه‌ای در سال 2019

طبیعتا هم مانیتورهای گیمینگ و هم انواع حرفه‌ای آنقدر خوب هستند که بتوان بدون هیچ مشکلی به صورت روزمره از آنها استفاده کرد. اما برای آن دسته از افرادی که بودجه محدودی دارند نکاتی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانند برای خرید مانیتور جدید هزینه کمتری را متقبل شوند.

مانیتورهای VA، پادشاه کنتراست!

اگر فاکتورهای مهم کیفیت تصویر را رده بندی کنیم، نرخ کنتراست در جایگاه نخست و سپس درخشندگی، دقت رنگ‌ها و رزولوشن قرار خواهند گرفت. اگر مانیتوری محدوده دینامیکی وسیعی داشت، تصاویر نیز واقعی‌تر و سه‌بعدی به نظر خواهند رسید. پنل‌های VA کنتراست سه تا پنج برابر بالاتری را نسبت به پنل‌های IPS یا TN ارائه می‌دهند. اگر یک مانیتور VA را در کنار نمونه IPS قرار دهید، در سطح روشنایی و تنظیمات کالیبراسیون یکسان، این نمایشگر VA خواهد بود که کیفیت تصویر بهتری را ارائه می‌دهد.

قابلیت ضد پرش برای استفاده طولانی

اگر برای مدت 8 ساعت یا بیشتر به صفحه نمایش خیره می‌شوید باید از وجود این فناوری در مانیتورتان مطمئن شوید. این فناوری در هر سطحی از روشنایی، از پرش تصویر جلوگیری نموده و برای افرادی که به این امر حساسیت دارند نیز شرایط بهتری را فراهم می‌کند.

کاهش نور آبی یک معیار مهم نیست

اکثر سیستم عامل‌ها از جمله ویندوز 10 حالت‌هایی را برای کاهش نور آبی در اختیارتان قرار می‌دهند. براساس نظریه دانشمندان این نور باعث اختلال خواب در افراد می‌شود. اگرچه برخی از مانیتورهای جدید فناوری کاهش نور آبی را ارائه می‌دهند اما باید بدانید که این معیار مهمی در انتخاب آنها نیست. از سوی دیگر کاهش نور آبی می‌تواند به نمایش غیرطبیعی تصاویر و گرافیک مختلف منتهی شود. با کالیبراسیون دقیق و مناسب نیز می‌توان خستگی چشم‌ها را کاهش داد؛ اما به هر حال امروزه تقریبا اکثر مانیتورها قابلیت کاهش نور آبی را ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های مهم در مانیتورهای حرفه‌ای و تخصصی

راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ و حرفه‌ای در سال 2019

اگر یک عکاس، طراح وب، هنرمند جلوه‌های ویژه، طراح بازی و یا هر نوع متخصص دیگری هستید که به رنگ‌هایی کاملا دقیق و کنترل شده نیاز دارید، نکاتی که در ادامه گفته می‌شود برایتان مفید خواهند بود.

مانیتورهایی با نمایش دقیق رنگ‌ها

مانیتورهایی که دقت نمایش رنگ در آنها توسط سازنده تضمین شده‌اند معمولا قیمت بالاتری دارند اما اگر به دنبال بهترین دقت نمایش رنگ بدون کالبراسیون هستید، ارزش هزینه اضافه را خواهند داشت. مانیتورهای حرفه‌ای معمولا در بهترین تنظیمات خود ارائه شده و نیازی به کالبراسیون ندارند.

امکان کالیبراسیون

برای انجام تنظیمات کالیبراسیون دو روش وجود دارد؛ استفاده از دکمه‌ها و منوهای ظاهر شده و یا استفاده از نرم‌افزار اختصاصی.

تنظیمات مهم در کالیبراسیون

گزینه‌هایی که در بخش کالیبراسیون باید در دسترس شما قرار بگیرند شامل سیستم‌های رنگی مختلف، دمای رنگ و منحنی‌های گاما می‌شوند. شما به عنوان یک طراح باید حداقل به سیستم‌های رنگی sRGB و استانداردهای Adobe RGB دسترسی داشته باشید. دمای رنگی قابل تنظیم بین بازه 5000 تا 7500 کلوین و تنظیمات پیش‌فرض گاما از 1.8 تا 2.4 جزو امکاناتی هستند که حتما باید در مانیتور شما وجود داشته باشند. همچنین اگر یک مانیتور حرفه‌ای را خریداری می‌کنید تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که فناوری ضد پرش یا Anti Flicker را به شما ارائه خواهد داد.

چه عمق بیتی مناسب من است؟

هر چه عمق بیت بالاتر باشد بهتر است؛ به طور کلی افراد متخصص و دارای استفاده حرفه‌ای به عمق رنگ حداقل 10 بیتی نیاز خواهند داشت. یک پنل 8 بیتی در بسیاری از مواقع نمی‌تواند جوابگوی نیازهای یک گرافیست حرفه‌ای باشد. در صورت امکان مانیتوری با پنل 12 بیتی را خریداری کنید تا بیشترین دقت کاری خود را ارائه دهید.

عمق رنگ پشتیبانی شده توسط کارت گرافیک

اگر یک مانیتور مجهز به پنل 12 بیتی را خریداری کنید اما خروجی کارت گرافیک سیستمتان از آن پشتیبانی نکند عملا کار بیهوده‌ای را انجام داده‌اید. باید توجه داشته باشید که بسیاری از کارت‌های گرافیکی رده مصرفی این روزها از خروجی محدود به 8 بیت برخوردار هستند.

منبع: tomshardware

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید