موبایل

چیپست Kirin 990 با معماری 7 نانومتری اوایل سال آینده معرفی می‌شود

Kirin 990

در چند سال اخیر کمپانی هواوی موفق شد اعتبار مناسبی را در بازار چیپست‌های موبایل برای خود دست و پا کند. سیستم‌روی‌چیپ Kirin 980 که در نمایشگاه IFA 2018 رونمایی شده بود عنوان نخستین چیپست تولید شده با لیتوگرافی 7 نانومتری را به خود اختصاص داد. در حال حاضر این چیپست یکی از قدرتمندترین چیپست‌های عرضه شده برای گوشی‌های هوشمند است.

هواوی برای نمایش قدرت این چیپست، از آن در چند گوشی هوشمند پرچمدار مانند میت 20، میت 20 پرو، میت 20 ایکس و آنر مجیک 2 استفاده نموده است. اما براساس اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده‌اند، این تولید کننده چینی در حال کار بر روی نسل بعدی چیپست موبایل خود تحت عنوان Kirin 990 می‌باشد. این سیستم‌روی‌چیپ جدید که قرار است جایگزین Kirin 980 شود، احتمالا در سه‌‌ماهه نخست سال آینده میلادی به طور رسمی معرفی خواهد شد.

منابع تامین کننده نزدیک به هواوی ادعا می‌کنند که این شرکت در حال حاضر کار طراحی و توسعه سیستم‌روی‌چیپ Kirin 990 را آغاز نموده است. این احتمال وجود دارد که هواوی و TSMC در حال انجام آزمایشات اولیه برای امکان‌سنجی تولید چیپست جدید این کمپانی باشند. اگر این موضوع صحت داشته باشد شانس اینکه چیپست جدید هواوی را در سه‌ماهه نخست سال آینده میلادی ببینیم بسیار بالا خواهد بود. نکته قابل توجه اینکه هزینه تست چیپست Kirin 990 بسیار بالاست؛ در واقع برای هر تست هواوی باید چیزی حدود 200 میلیون یوآن چین را سرمایه‌گذاری نماید.

همانند چیپست Kirin 980، مدل جدید نیز از معماری پیشرفته 7 نانومتری بهره خواهد برد. همچنین انتظار می‌رود این نخستین چیپست هواوی باشد که از فناوری ارتباطی نسل پنجم بهره می‌برد، چرا که براساس شایعات یک مودم Balong 5000 5G نیز در آن به کار گرفته خواهد شد. در مقایسه با مدل 980، چیپست جدید هواوی 10 درصد مصرف انرژی کمتری را ارائه نموده و در عین حال عملکرد کلی آن چیزی حدود 10 درصد نیز افزایش یافته است.

منبع: gizmochina

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *