سخت‌افزار

پردازنده‌های دسکتاپ Rocket Lake-S اینتل با 8 هسته پردازشی

پردازنده‌های دسکتاپ Rocket Lake-S اینتل با 8 هسته پردازشی

یازدهمین نسل از پردازنده‌های سری Core اینتل تحت عنوان Rocket Lake-S در مدل‌هایی با حداکثر 8 هسته پردازشی به زودی روانه بازار می‌شوند. این در حالیست که نسل قبلی پردازنده‌های سری Core مدل‌هایی با 10 هسته پردازشی را نیز در دسترس کاربران قرار می‌داد.

براساس اطلاعاتی که به تازگی از چهار ریزمعماری جدید اینتل در اینترنت منتشر شده، بالاترین پردازنده‌های دسکتاپ در این سری با حرف S، بالاترین پردازنده‌های سری نوت‌بوک با حرف H، حرف U برای آلترابوک‌ها و در نهایت حرف Y برای دستگاه‌های پرتابل با مصرف انرژی پایین نامگذاری شده‌اند. هر دو تراشه‌های Comet Lake-S و Rocket Lake-S با فناوری 14 نانومتری تولید می‌شوند. این در حالیست که اینتل قرار بود معماری ساخت 14 نانومتری را در پردازنده‌های Comet-Lake S پایان دهد و پردازنده‌های جدیدتر را با معماری ساخت 10 نانومتری روانه‌ی بازار کند.اما به نظر می‌رسد حالا حالا‌ها خبری از پردازنده‌های 10 نانومتری این کمپانی نیست! از سوی دیگر، AMD مشکلی در توسعه‌ی فناوری‌ جدید ساخت ندارد و پردازنده‌های رایزن 3000 با تکنولوژی ساخت 7 نانومتری ما‌ه‌هاست در بازار حضور دارند. البته نمی‌توان یک تکنولوژی ساخت را از دو کمپانی به طور یکسان مقایسه نمود اما، مشخص است که یا اینتل تمایلی به عرضه‌ی پردازنده‌های پیشرفته‌تر ندارد و یا در توسعه‌ی آنها با مشکل مواجه شده است!

پردازنده‌های دسکتاپ Rocket Lake-S اینتل با 8 هسته پردازشی

پردازنده‌های Comet Lake-S با حداکثر 10 هسته پردازشی، TDP(توان طراحی حرارتی) 125 واتی، تراشه گرافیکی نسل نهم کم مصرف با 48 واحد اجرایی و پشتیبانی Native تا حداکثر 128 گیگابایت رم DDR4-2667 عرضه می‌شوند. براساس شایعات تراشه Rocket Lake-S در واقع یکی از مشتقات خانواده Skylake بوده و تا 8 هسته پردازشی، TDP حداکثر 125 واتی و تراشه گرافیکی نسل 12 با 32 واحد اجرایی را ارائه می‌دهد. کنترلر حافظه در این تراشه‌ها نیز ارتقا یافته و اکنون از حافظه‌های DDR4-2933 نیز پشتیبانی می‌کند.

فعلا خبری از پردازنده‌های Ice Lake-H، Ice Lake-S و یا Tiger Lake نیست. انتظار می‌رود پردازنده‌های Rocket Lake-S در سال 2021 به بازار عرضه شوند و امیدواریم اینتل حداقل پس از آن فناوری تولید پیشرفته‌تری نسبت به فناوری 14 نانومتری را مورد استفاده قرار دهد.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *