سخت‌افزار

ایسوس شریک رسمی کارت‌های گرافیک سری Radeon Navi

ایسوس شریک رسمی کارت‌های گرافیک سری Radeon Navi

پردازشگرهای گرافیکی Radeon کمپانی AMD تقریبا در هر دستگاهی از کنسول‌های بازی گرفته تا جدیدترین سیستم‌های کامپیوتری گیمینگ و تولید محتوای دیجیتال به کار رفته‌اند اما این گیمرهای پلتفرم پی‌سی هستند که جزو اولین تجربه‌کنندگان معماری گرافیکی نسل جدید این کمپانی خواهند بود. این معماری با اسم رمز RDNA جدیدترین ریزمعماری AMD است که هم در بحث عملکرد به ازای هسته و هم عملکرد به ازای وات مصرفی بهبود 1.25 و 1.5 برابری را نسبت به نسل قبلی ارایه می‌دهد.

ریزمعماری RDNA نخستین بار در خانواده پردازشگرهای گرافیکی Navi با فرآیند تولید 7 نانومتری به‌کار رفته است. این ریزمعماری با 40 واحد پردازشی به خانواده پردازشگرهای گرافیکی NAVI امکان ارایه مجموعا 2560 پردازشگر استریم را برای پردازش حجم انبوهی از دستورات را می‌دهد. AMD همچنین حافظه گرافیکی GDDR را بار دیگر در این خانواده ارایه کرد و در کارت‌های گرافیک جدید خود از حافظه‌های پرسرعت GDDR6 استفاده کرده که سرعت حداکثر 14GT/s در دسترس قرار می‌دهد.

خانواده Navi از باس حافظه عریض 256 بیتی بهره می‌برند که به پردازشگر گرافیکی امکان دسترسی به پهنای باند حافظه 448GB/s را می‌دهد. AMD در حال حاضر دو کارت گرافیک مبتنی بر پردازشگر گرافیکی Navi را معرفی کرده که Radeon RX 5700 XT قوی‌ترین مدل محسوب می‌شود. این کارت گرافیک از هر 40 واحد پردازشی RDNA بهره برده و فرکانس هسته 1755 مگاهرتزی را ارایه می‌دهد. به ادعای AMD این پردازشگر گرافیکی قادر به پردازش اطلاعات با نرخ 9.75TFLOPS می‌باشد. کارت گرافیک RX 5700 XT از 8 گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 بهره برده و با قیمت 399 دلاری عرضه خواهد شد.

کارت گرافیک Radeon RX 5700 نیز با قیمت 349 دلاری عرضه خواهد شد و 36 واحد پردازشی RDNA در آن فعال بوده و فرکانس هسته 1625 مگاهرتزی را ارایه می‌دهد. پردازشگر گرافیکی به‌کار رفته در این کارت گرافیک قادر است اطلاعات با نرخ 7.95TFLOPS را پردازش کند. این مدل نیز از 8 گیگابایت حافظه GDDR6 با سرعت 14GT/s بهره می‌برد.

منبع: wccftech

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *