سخت‌افزار

درایوهای وضعیت جامد PCIe پنجاه درصد از بازار را تسخیر می‌کنند

PCIe

باتوجه به افت قیمت قابل توجه‌ای که چیپ‌های حافظه فلش NAND پیدا کرده‌اند پیش‌بینی می‌شود میزان فروش درایوهای وضعیت جامد در سال سال 2019 رشدی 20 الی 25 درصدی را نسبت به 200 میلیون واحد فروخته شده در سال 2018 نشان دهد. همچنین درایوهای وضعیت جامد PCIe نیز با در اختیار گرفتن 50 درصد از این بازار پیشتاز خواهد شد.

براساس گفته‌های منابع آشنا، درایوهای وضعیت جامد یا SSD اکنون با حداقل ظرفیت 256 گیگابایتی در دسترس هستند که به لطف بهبودهایی که در فرآیند تولید حافظه‌های فلش 3D NAND صورت گرفته درایوهای 480 گیگابایتی به محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین درایوهای SSD در سال 2019 تبدیل خواهند شد.

اطلاعات منتشر شده حاکی از آن هستند که قیمت درایوهای وضعیت جامد 512 گیگابایتی با رابط اتصال PCIe تقریبا در سه ماهه نخست سال میلادی جاری کاهش 11 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالیست که درایوهای وضعیت جامد از نوع SATA کاهش قیمت 9 درصدی را تجربه نموده‌اند. اختلاف قیمت بین این دو نوع از درایوهای SSD نسبت به 30 درصدی که در سال 2018 بود در حال کاهش یافتن است.

منابع فعال در این زمینه پیش بینی کرده‌اند که میانگین قیمت مدل‌های 512 گیگابایتی از درایوهای وضعیت جامد روند کاهشی مشابه‌ای با مدل‌های 256 گیگابایتی در سال گذشته را از خود نشان می‌دهند و همچنین انتظار می‌رود افت قیمت‌های بیشتری را تا پایان سال میلادی جاری در ظرفیت‌های 512 گیگابایتی تا 1 ترابایتی شاهد باشیم.

کاهش قیمت درایوهای وضعیت جامد بازار مصرفی از نوع Gen 3.0×2 PCIe که معمولا در نوت‌بوک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث خواهد شد تا تولیدکنندگان این دستگاه‌ها تمایل بیشتری برای به کارگیری این نوع از ذخیره‌سازهای پرسرعت پیدا کنند. این موضوع در کنار حوزه‌های جدید و پرنیازی مانند پردازش ابری، ارتباطات نسل پنجم و رانندگی خودکار مسلما به رواج یافتن هر چه سریعتر این نوع از درایوهای وضعیت جامد منجر خواهد شد.

منبع:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *