آموزش

اس‌اس‌دی اکسترنال سریع، ارزان قیمت و ایده‌ آل خود را بسازید

آموزش ساخت یک SSD اکسترنال سریع و ارزان

هاردهای اکسترنال برای تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌ها کاملا در دسترس، ارزان و عالی هستند. اما اگر کارتان به گونه‌ای است که هر روز باید تعداد زیادی از فایل‌ها را مشاهده و ویرایش کنید و یا در بین آنها به دنبال فایل مورد نظرتان بگردید، این ذخیره‌سازها به سرعت کارایی خود را از دست می‌دهند!

اجازه بدهید شرایطی که با آن مواجه شدم را برایتان تعریف کنم! کتابخانه فایل‌های عکس و ویدیوهای من حدودا 200 گیگابایت است. حافظه اس‌اس‌دی موجود در لپ‌تاپ مک‌بوک پرو من نیز تنها فضای 256 گیگابایتی را در اختیارم قرار می‌دهد. به همین دلیل برای ذخیره‌سازی و جابجایی این فایل‌ها مجبور به تهیه یک هارد اکسترنال شدم.

متاسفانه هر زمان که با استفاده از این هارد دیسک اکسترنال 5400 دور در دقیقه‌‌ای از بین 30 هزار فایل، به دنبال فایل مورد نظرم می‌گردم، قصد ویرایش آنها را دارم و یا حتی صرفا اسکرول می‌کنم، اپلیکیشن Apple Photos دچار مشکل شده و کارایی آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل به فکر افتادم تا یک راه‌حل سریع‌تر پیدا کنم!

آموزش ساخت یک SSD اکسترنال سریع و ارزان

ابتدا به سراغ SSD اکسترنال رفتم که متاسفانه تنوع زیادی در بازار ندارند. علاوه بر این، با توجه به اینکه اس‌اس‌دی‌ها هنوز قیمت ایده‌آلی پیدا نکردند، اس‌اس‌دی‌های اکسترنال هنوز گران محسوب می‌شوند! برای مثال خرید مدل 500 گیگابایتی اس‌اس‌دی اکسترنال T3 سامسونگ برایتان 218 دلار آب خواهد خورد و این در حالیست که یک حافظه اس‌اس‌دی خام 500 گیگابایتی تنها با 150 دلار قابل تهیه است.

به همین دلیل تصمیم گرفتم یک SSD اکسترنال بسازم! این کار بسیار ساده بوده و به هیچ مهارت خاصی هم نیاز ندارد. در این مطلب قصد دارم نحوه انجام کار را به شما هم آموزش دهم.

خرید SSD

آموزش ساخت یک SSD اکسترنال سریع و ارزان

بدون شک 850 EVO سامسونگ یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است، اما برای پروژه ما کمی زیاده‌روی محسوب می‌شود. اگر قصد بوت کردن سیستم عامل از روی این اس‌اس‌دی را ندارید و صرفا می‌خواهید فایل‌های خود را بر روی آن ذخیره نمایید، انتخاب یک اس‌اس‌دی ارزان قیمت‌تر منطقی‌تر خواهد بود.

به همین دلیل به سراغ ADATA SP550 با ظرفیت 480 گیگبایتی رفتم که در حال حاضر با قیمت بسیار مناسب 115 دلاری قابل تهیه است. شاید این اس‌اس‌دی ارزان قیمت در کلاس خود بهترین نباشد اما از آنجایی که قصد جمع کردن یک سیستم گیمینگ فوق‌العاده حرفه‌ای و یا راه‌اندازی سرور با استفاده از این SSD را ندارید، این مدل برای کاربری ما کاملا کافی خواهد بود.

در واقع حتی توصیه می‌کنیم در بازار و فروشگاه‌های آنلاین جستجو کنید تا اگر خوش شانس بودید یک اس‌اس‌دی ارزان قیمت‌تر از برندی معتبر پیدا کنید. مدل‌های مقرون به صرفه‌ای که نقدهای مثبتی داشته‌اند را از طریق گوگل و وب‌سایت‌های نقد و بررسی شناسایی نموده و به دنبال ارزان‌ترین قیمت‌ها باشید. برای مثال دو مدل Crucial BX200 با ظرفیت 240 گیگابایت و قیمت 188 دلار و SanDisk Ultra II با ظرفیت 960 گیگابایتی و قیمت عالی 150 دلاری نیز انتخاب‌های مناسبی هستند.

خرید قاب بیرونی

آموزش ساخت یک SSD اکسترنال سریع و ارزان

برای خرید یک قاب هیچ مشکلی نخواهید داشت. تعداد زیادی از این نوع قاب‌ها را می‌توانید با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید. این موضوع را تا حد زیادی مدیون تولیدکننده‌های چینی هستیم! برای مثال می‌توانید یک قاب بیرونی از یک برند نسبتا معتبر را تنها با 13 دلار بخرید.

پیش از اینکه یک قاب هارد انتخاب کنید بهتر است به این نکات توجه کنید:

  • برای استفاده از درایوها 2.5 اینچی مناسب باشند.
  • مطمئن شوید از قابلیت UASP پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به اس‌اس‌دی‌ها اجازه می‌دهد از طریق USB فایل‌ها را جابجا کند.

برای خرید یک قاب هارد نباید بیشتر از 10 الی 15 دلار خزینه کنید. به دنبال گزینه‌های مقرون به صرفه باشید تا هزینه ساخت SSD اکسترنال به حداقل برسد. اگر بر روی انتخاب قاب بیرونی و امکانات آن خیلی حساسید می‌توانید از مدل‌هایی که دارای هاب USB هستند استفاده کنید. این قاب‌ها امکان اتصال تعداد بیشتری ذخیره‌ساز خارجی را از طریق USB در اختیارتان قرار می‌دهند. برای کاربرانی که سبک مینیمال را بیشتر می‌پسندند نیز یک تبدیل ساده USB به SATA می‌تواند مناسب باشد.

پس از خرید قاب بیرونی کافیست درایو SSD را درون قاب قرار داده، درب بیرونی قاب را با پیچ ببندید تا در نهایت کار ساخت SSD اکسترنال شما به اتمام برسد!

تست عملکرد

اما کارایی اس‌اس‌دی اکسترنالی که خودمان ساختیم چگونه است؟ اجازه بدهید با استفاده از ابزار BlackMagic عملکرد این درایو را بررسی کنیم. در عکس زیر می‌توانید عملکرد هارد دیسک اکسترنال My Passport Ultra وسترن دیجیتال که قبلا از آن استفاده می‌کردم را مشاهده کنید:

آموزش ساخت یک SSD اکسترنال سریع و ارزان

و حالا نوبت به اس‌اس‌دی اکسترنالی که با هم ساختیم می‌رسد!

آموزش ساخت یک SSD اکسترنال سریع و ارزان

واضح است که اس‌اس‌دی جدید عملکرد اپلیکیشن Apple Photo را تا حد بسیار بالایی افزایش داده است. توجه داشته باشید که راه حل ارائه شده در این آموزش ممکن است برای همه مناسب نباشد. در واقع اگر صرفا قصد تهیه یک نسخه پشتیبان از فایل‌ها و جابجایی آنها را دارید یک هارد دیسک اکسترنال استاندارد مانند My Passport Ultra نیازتان را برطرف خواهد کرد. سرعت تبادل فایل در این هارد دیسک بر روی پورت USB 3.0 کاملا مناسب بوده و حتی می‌توانید نسخه 1 ترابایتی آن را با قیمت 50 دلاری خریداری کنید!

اما اگر مانند من کارایی درایو ذخیره‌ساز برایتان اهمیت زیادی دارد با استفاده از این آموزش می‌توانید یک اس‌اس‌دی اکسترنال 500 گیگابایتی را با قیمت 130 الی 160 دلاری بسازید. این ذخیره‌ساز برای کسانی که هر روز با ویرایش فایل‌های ویدیویی و عکس سر و کار دارند بسیار مناسب خواهد بود. علاوه بر این گیمرها و افرادی که تعداد زیادی تصاویر شخصی یا کاری دارند نیز می‌توانند از عملکرد سریع این اس‌اس‌دی اکسترنال بهره ببرند.

منبع: theinventory

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید