موبایل

عمر باتری آیفون‌ها و پرچمداران اندرویدی نسل به نسل بدتر می‌شود

iPhone-XS-iPhone-XS-Max

به لطف سیستم‌روی‌چیپ‌های جدید با لیتوگرافی 7 نانومتری FinFET گوشی‌های هوشمند پرچمدار بیشتر از هر زمان دیگری سریع‌تر شده‌اند. این چیپست‌های جدید حتی از یک واحد اختصاصی NPU نیز بهره می‌برند که به کارآمدی بهتر قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک شایانی می‌کند.

اما یکی از مشکلات نسبتا قدیمی در دنیای گوشی‌های هوشمند هنوز هم به قوت خود پابرجا می‌باشد. در حالی که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به خوبی موفق شده‌اند در بسیاری از بخش‌ها مرزها را جابجا کنند اما باتری‌ها همچنان پاشنه آشیل این دستگاه‌های محبوب و فوق‌العاده کاربردی به حساب می‌آیند.

بر این اساس تحقیقاتی توسط رسانه‌های مختلف جهان به انجام رسیده که نتایج آن قابل تامل است. ظاهرا این طور به نظر می‌رسد که باتری گوشی‌های آیفون اپل در هر نسل وضعیت بدتری پیدا می‌کند. وقتی آیفون‌های بهینه اپل چنین شرایطی دارند خب معلوم است که اوضاع در قلمرو وسیع گوشی‌های اندرویدی به مراتب بدتر می‌باشد!

باتری

براساس این گزارش‌ها باتری استفاده شده در گوشی‌های هوشمندی که امسال روانه بازار شده‌اند نسبت به نسل‌های قبلی خود از شارژدهی پایین‌تری برخوردار می‌باشند که تامل‌ برانگیز است. برای مثال باتری گوشی هوشمند پیکسل 3 گوگل نسبت به نسخه قبل یعنی پیکسل 2 چیزی حدود 1 ساعت و نیم شارژدهی کمتری را ارائه می‌دهد.

این در حالی است که شارژ باتری آیفون ایکس‌اس مکس نیز نسبت به آیفون ایکس 21 دقیقه کمتر دوام خواهد آورد. شاید آیفون ایکس‌آر تنها استثنا در این زمینه باشد که البته آن هم به علت وضوح پایین‌تر صفحه نمایش این گوشی نسبت به مدل‌های دیگر اتفاق افتاده است.

نکته قابل توجه اینکه باتری‌های موجود در گوشی‌های هوشمند جدید به مراتب ظرفیت بالاتری را نسبت به مدل‌های قبلی ارائه می‌دهند اما باز هم شاهد این هستیم که شارژدهی پایین‌تری را در برابر مدل‌های قدیمی از خود نشان می‌دهند. برای مثال باتری موجود در آیفون ایکس‌اس مکس حتی نسبت به آیفون 8 پلاس که باتری کوچکتری نیز دارد، شارژدهی کمتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

منبع: wccftech

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید