سخت‌افزار

اطلاعات موتور تصاویر و چندرسانه‌ای AMD Navi Radeon منتشر شد

اطلاعات موتور تصاویر و چندرسانه‌ای AMD Navi Radeon منتشر شد

دو مورد از ویژگی‌هایی که معمولا در معماری‌های جدید گرافیکی کمتر کسی به آنها توجه می‌کند I/O و توانمندی‌های چندرسانه‌ای آنهاست. با معرفی کارت‌های گرافیکی سری Radeon RX 5700 مبتنی بر پردازشگر گرافیکی Navi 10، کمپانی AMD دو فناوری جدید و به روز شده خود تحت عنوان موتور نمایش تصاویر و موتور چندرسانه‌ای رادئون را معرفی کرد.

این دو موتور که با عنوان Radeon Display Engine و Radeon Multimedia Engine شناخته می‌شود در واقع به ترتیب یک جز سخت‌افزاری ویژه‌ای است که قابلیت ورودی/خروجی فیزیکی نمایش تصاویر کارت گرافیک را ارائه داده و موتور مالتی‌مدیا نیز یک سخت‌افزار با کارکرد ثابت و از پیش مشخص شده است که می‌تواند شتاب‌دهی اختصاصی پردازش‌های مرتبط با CODEC را انجام داده و فشار کاری را از روی پردازشگر گرافیکی کم کند.

موتور دیسپلی Navi Radeon از یک پورت به روز شده DisplayPort 1.4 HDR بهره می‌برد که قادر است امکان نمایش تصاویر با حداکثر وضوح 8K را با نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی تنها با استفاده از یک کابل، میسر نماید. همچنین این موتور قادر است تصاویر 4K UHD را با نرخ تازه‌سازی 240 هرتزی از طریق یک کابل بر روی مانیتور به نمایش بگذارد.

این کار با استفاده از فناوری DSC 1.2a میسر شده و کنترلر صفحه نمایش نیز از عمق رنگ داخلی 30BPP پشتیبانی می‌کند. پورت HDMI نسل دو و پروتکل MPO در حالت مصرف انرژی پایین نیز از دیگر ویژگی‌های جدیدی هستند که در این موتور ارائه شده‌اند.

موتور Radeon Multimedia نیز اکنون از کدک‌های بیشتری پشتیبانی نموده و پردازشگر گرافیکی Navi 10 شتاب‌دهی سخت‌افزاری را برای رمزگشایی ویدیوهای VP9 تا حداکثر وضوح 4K و 8K به ترتیب با سرعت 90 و 24 فریم بر ثانیه ارائه می‌دهد. به کار گیری استاندارد H.265 HEVC به همراه رمزگذاری تا وضوح 4K با حداکثر نرخ 60 فریم بر ثانیه‌ای نیز در این موتور در نظر گرفته شده است.

همچنین رمزگشایی H.265 HEVC نیز با سرعت‌های 24، 90 و 360 فریم بر ثانیه‌ای به ترتیب در رزولوشن‌های 8K، 4K و 1080p میسر شده و رمزگشایی کدک‌های H.264 MPEG4 نیز با سرعت‌های 150 و 600 فریم بر ثانیه به ترتیب برای رزولوشن‌های 4K و 1080p قابل انجام خواهد بود.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *